Dlouhy Povzdech: Kde skonci vyvoj Jadra?

Čtvrtek Říjen 25 00:35:08 CEST 2001

On Wed, 24 Oct 2001, Pavel Kankovsky wrote:

> No dobre a vedlo to k vytvoreni nejakeho systematickeho postupu, ktery
> umoznuje u novych verzi zkontrolovat, zda se chovaji aspon tak dobre jako
> ty stare?

Obcas neco takoveho skrz l-k projde. Skoro to vypada, ze to nekteri lide
delaji systematicky (pokud maji cas). Globalni trvaly systematicky system
(AFAIK) neni, ale v devel konferenci u RH jsem o tom zminku videl (ve
smyslu, ze nove jadro ma podle QA problem, ktery drive nebyl a ze se teprv
resi). Tj. Linus to sam delat nemuze, to je jasne (i kdyz to sleduje a
bere to za bernou minci). Distributori se snazi neco takoveho resit
systematicky a padaji u nich zminky o testovacich balicich (napr. ext3
melo regresni testy a prave o ext3 se RH "staral"). Jini distributori se
chovaji urcite podobne.

> Kdyz mluvim o testovani, tak mam na mysli jak normalni testovani, tak
> ruzne formy verifikace kodu (manualni i automatizovane).

Existuji u distributoru. Nevim o tom, ze by nejaci dobrovolnici neco
takoveho (tedy systematicky) delali, i kdyz jednotlive akce existuji a
sklidi vzdy velky ohlas a Linusovu osobni pochvalu :-)

> Jinak soucasnych rad muze byt i treba deset (ukaze-li se to uzitecne)
> a nebude to pusobit zasadni potize, pokud budou rozumnym zpusobem
> kompatibilni. Jenze to se chce zbavit predstavy, ze zpetna kompatibilita

Vyvojarum vadi zpetna kompatibilita, protoze pak musi udrzovat vice kodu.
Ze stejneho duvodu jim vadi i vice soucasnych rad jader, ktere *musi*
udrzovat (Alan s Linusem nyni postupuji oficialne tak, ze update driveru
pro 2.4.x *musi* byt zaroven pro 2.2.x). Videl jsem na to i prime narazky
(od vyvojaru) v souvislosti s tim, ze az vznikne 2.5.x, tak se umrtvi
2.2.x a tato neprijemna podminka odpadne (zcela konkretne u USB).

> je fuj a svazuje nam ruce v tvurcim rozletu (ostatne, jak uz jsem asi
> zminoval, si myslim, ze jednoho dne uz bude hromada vsech moznych
> ovladacu, filesystemu apod. tak velika, ze proste nebude myslitelne,
> aby se vsechny neustale prepisovaly podle nejnovejsi mody).

A nebo to dopadne tak, ze zpetna kompatibilita bude takovy problem, ze
jeji udrzba bude tak narocna, ze se bude muset odbourat. Je to stejny
problem jako u existence vice rad jader a prijde mi to nerealne (tj.
argumenty pro jsou vlatne ve skutecnosti argumenty proti).

> Ja v Bugzille hlavne porad vidim to zname "Sorry; bug 12345 can only be
> viewed when logged into an account with the appropriate permissions." ;)

Jsou dve moznosti: a) pockat na oficialni release a uvolneni restrikci
                   b) stat se privilegovanou osobou

> To treba i muze byt pravda. Otazka zni, zda a s jakym usilim se mohu
> jako uzivatel dozvedet, ze takove dalsi chyby existuji (aniz bych si o
> ne nabil drzku), a pripadne je opravit.

Zaplatit, protoze to je sluzba. Ne nadarmo je Ellison druhy nejbohatsi
clovek a Gatese uz dokonce na cas i predbehl.

> Kdyz po svych uzivatelich neco chce, treba aby byli ochotni nejak prispet
> (pocinaje bugreportem, pres nove funkce, konce financni injekci), tak by
> mel prikladat jisty vyznam tomu, co si o nem jeho uzivatele mysli.

Je otazka, co chce vic. Pokud pracuje zadarmo (jako treba ja), tak zalezi
hodne na volnem case a spis me bude zajimat vysledek, nez jednotlivci
(Sorry, I'm not paid for support). Pokud budu nekym placen, pak me spise
bude zajimat to, jak se predvedu u meho chlebodarce (tj. budu plnit zadane
ukoly) a teprve az bude chlebodarce chtit, tak mi prideli sekretarku nebo
pomocnika, abych mel lepsi image u uzivatelu.

Napriklad u RH je image dost dulezity a je videt, ze se systematicky na
zamestnancich vyzaduje :-)

--
                        Milan Kerslager
                        E-mail: milan.kerslager na pslib.cz