Wine: Opět čeština a lokalizace

Pátek Duben 12 21:33:08 CEST 2002

On Thu, 11 Apr 2002, Oak wrote:

> Dokumentace Wine obsahuje kompletní návod na přidání
> znakové sady, a dokonce i 2 předefinované znakové sady
> pro qwerty češkou klávesnici. Problém je, jak ji zpro-
> voznit - o tom už manuál nic neříká. Jaksi se dá vytušit,
> že by to Wine měl umět sám při konfiguraci, ale u mě
> to nefunguje. Místo žádaných znaků diakritiky a spec.
> znaků se objevuje výhradně '+' nebo systémový zvuk chyby.
> Z výpisu v konzoli při spuštění Wine je zřejmé, že
> je nastavena defaultně US standartní klávesnice.

Jak uz jsem kdysi psal, Wine se pokousi uhadnout, jak je aktualne
nastavena klavesnice v X, pricemz hleda takove vlastni mapovani
klaves, ktere se nejvice podoba tomu, co pouziva X server. Cili
by se ceska klavesnice ve Wine mela zprovoznit "automagicky".
Uvedene chovani naznacuje, ze mate klavesnici asi nastavenou tak,
ze Wine zadnou shodu nenajde a uchyli se k nouzove variante.
V takovem pripade nemam jinou radu, nez to protrasovat a zjistit,
kde se to pokazi. Nebo aspon dat k dispozici sve nastaveni
(specialne mapu klavesnice) nekomu jinemu, aby to diagnostikoval
sam.

> Zkusil jsem proto zaměnit znaky rozložení v definici
> této klávesnice za českou, avšak po přeložení sice
> Wine psal všechny žádané české znaky, avšak ne do okna
> aplikace (třeba textového pole nebo pole formuláře),
> ale přímo do okna konzole, což je na nic.

Tak to je velice zajimave a nekonvencni chovani.

> Zajímalo by mě, jestli někdo zprovoznil první variantu,
> tedy konverzi jakýchsi windowsovských fontů (FON) na
> BDF a z nich na PCF, aby mohly být využity přímo systémem
> a jaké má zkušenosti.

Kdysi jsem to zkousel, ale celkove z toho zadny zasadni prinos neplyne.
V dnesni dobe by to uz mohlo davat smysl jedine u toho systemoveho
helvetikoidniho fontu, ale ten lze asi bez velkych problemu nahradit
normalni Helveticou, co je v X. (Ted mne napada, ze FreeType 2 uz tyhle
fonty umi, takze nove XFree86 (viz nize) by je v zasade mohlo pouzivat
primo.)

> Další možnost je instalace freetype + záměna xfstt za xfsft.
> Mám instalováno freetype2 a novější xfstt - šlo by jen upravit
> soubor /usr/X11R6/lib/X11/fs/config tak, aby obsahoval u
> parametru 'catalogue' řádek '/c/windows/fonts' a do tohoto
> adresáře doplnit soubor fonts.dir?
> Mám totiž pocit, že nynější xfstt je vyspělejší než xfsft.

Tedy pokud vim, tak posledni verze xfstt je asi tak 2 roky stara
a ten projekt je de facto mrtvy.

Posledni verze "xfsft" je mozna jeste starsi, ale to je tim, ze
kod xfsft se stal integralni soucasti XFree86 4 (a nektere
distribuce si ho dokonce pridaly uz do 3.3.x) -- castecne je z nej
obecna vrstva odstranujici zavislost na kodovanich, castecne je z nej
modul "freetype".