ANNOUNCE: Aktualizovano - TrueType fonts v X, navod.

Sobota Srpen 3 19:25:27 CEST 2002

On Mon, 29 Jul 2002, OldFrog wrote:

> Vyplati se nechat jen iso8859-2 fonty a aliasovat je na jmena lisici
> se pouze "koncovkou" iso8859-1, napr:

Cloveka, co tohle (pausalne) dela, patri postavit do jedne rade
s clovekem, co vyrobil program, ktery neco takoveho opravdu potrebuje (*).
A to konkretne do rady mezi zdi a popravci cetou. ;)

Program, ktery pozaduje font *-iso8859-1, chce zobrazovat v ISO 8859-1.
Jaky ma smysl mu podstrcit font s uplne jinou znakovou sadou?

(*) Nebudu jmenovat zadneho klienta L.N. pochazejici od zlute firmy,
kterou pozdeji pozrela vetsi modra firma. :)

On Tue, 30 Jul 2002, Martin Kamín wrote:

> Pokud se nemylil - monopolizujici Windows - maji standardne TTF a
> osobne jsem NIKDY s tim nemel problem. Jen v pripade, kdyz se tak
> doinstaloval ATM.

Hezke. Zadny problem do te doby, nez jsem se pokusil pridat neco, co tam
puvodne nebylo. ;)

> Proc Linux nema podobny pristup: proste 8 zakladnich fontu v unicode a
> hotovo. Univerzalita je v tomto pripade na obtiz.

Linux, lepe receno X11, ma svou zakladni sadu fontu take. Je spis
definovana historickou praxi nez nejakym standardem, ale existuje. To,
ze to vypada, ze je tech polozek strasne hodne, je tim, ze jsou tam
bitmapy pro ruzne velikosti. Co se da delat, X11 existuje mnohem dele nez
TTF...ovsem porad jsou na ne-WYSIWYG ucely casto bitmapove fonty lepsi;
ostatne neznam jediny monospaced TT font, ktery by se dalo delsi dobu
divat (Courier New je naprosty hnus, Monotype neni o nic lepsi, Lucida
Console neni uplne dobre hintovana a Verdana neni monospaced).

BTW: Zkuste ve Woknech zrusit treba arial.ttf a pak se pochlubte, jak moc
dobre to pak fungovalo.

On Tue, 30 Jul 2002, Ing. Pavel PaJaSoft Janousek wrote:

> 	EHM a neni nahodou starosti X-serveru dodat font, ktery nejblize
> odpovida me metrice, kterou si napr. pres xfontsel naspecifikuji a pak
> natvrdo pouzivam v aplikaci?

Klient zada o font pomoci vzorku, ktery muze obsahovat hvezdicky.
X server je povinen vratit font, jehoz jmeno ci XLFD tomu vzorku odpovida.
Zadne "priblizne" ci "nejblize" tam neni. Pokud klient neco takoveho chce,
tak si to musi udelat sam (tak, ze prohleda seznam fontu, co jsou
k dispozici, a vybere si).

Existuje jeste novejsi mechanismus (XFT), ktery funguje trochu jinak, a
mozna se vic podoba vyse popisovanemu mechanismu hledani "nejpodobnejsiho"
fontu.

On 31 Jul 2002, Petr Stehlik wrote:

> takze se me snazite navest na chybu v elvisovi, ktery specifikoval jmeno
> fontu, coz nemel delat?

Lepe naprogramovani X klienti by se asi meli z absence fontu zotavit a v
krajnim pripade pouzit fixed. Ale jak jsem jiz rikal, jakasi mnozina fontu
je de facto standard.

> FYI, jediny netuhnouci terminalovy font mam ted fixed (misc) (to jsou ty
> blesky necitelne).

No nevim, na mem X terminalu s dpi 100 je fixed (-misc-fixed-medium-r-
semicondensed--13-100-100-100-c-60-iso8859-1) ponekud maly a malo vyrazny
(ze vzdalenosti, ze ktere je videt cela obrazovka), ale jako "blesky
necitelne" bych ho neoznacil. Co to mate za monitor?

On 31 Jul 2002, Petr Stehlik wrote:

> Takze asi bych mel ze vseho nejdriv zkusit upgradovat nVIDIA driver.
> Reportovat to debianum, jak me hlaska dale vyzyva, asi nebudu, kdyz
> pouzivam komercni closed-source driver.

Reakce by mozna byly dost zajimave. :)

On 31 Jul 2002, Petr Stehlik wrote:

> to si netroufnu - pri prechodu na komerci jsem pomazal spoustu GLX
> knihoven a nastavil jakesi obskurni linky a byl jsem rad, ze jsem rozjel
> ten nvidia driver. Vracet se ted zpet by asi znamenalo korektne
> odinstalovat ty komercni GL veci a reinstalovat cast X11.

Aha. "Rozvrtal jsem si X server a ted se divim, ze mi neco nefunguje." :)

On 31 Jul 2002, Petr Stehlik wrote:

> A dale, mam i predstavu, proc to padalo - takovy ten ASCII ramecek kolem
> mc oken je totiz v tom biznet fontu jen jako desive rozsypany caj.

Zadny rozsypany caj tam neni. Je tam "dira". Rameckove znaky byly
oportunisticky umisteny do prazdnych mist v ISO 8859-1 (-2...) a
principialne nemaji ve fontu, ktery ma kodovani iso8859-*, co pohledavat
-- a je take pravda, ze v mnoha fontech chybeji.

Spravne reseni je takove, ze emulator terminalu ty ramecky kresli sam
(aspon kdyz nenajde odpovidajici znaky ve fontu). Tohle delaji nove
xtermy.

To ovsem nijak neomlouva nVidii, protoze driver nema co padat na drzku,
kdyz nekdo chce vykreslit znak, co ve fontu chybi.