povodne v praze

Tomáš Vondra vondra na tesmail.cz
Pátek Srpen 16 15:46:51 CEST 2002

Zdravim

> [...]
O> bude dosti obtizne.
O> Myslim, ze stale ma smysl pouzivat "primitivni" techniky, jako hlasne
O> trouby, prepory,
O> signalni svetlice apod. prave z duvodu jednoduchosti a nezavislosti na
O> technicke
O> infrastrukture. Ostatne ukazuje se, ze klicovym bodem pro prezivani v
O> kritickych situacich
O> je psychicka odolnost, primereny altruismus a schopnost organizovat a
O> byt organizovan.
O> K temto vlastnostem se v prumeru soucasna euroamericka spolecnost stavi

Co presne myslite tim "odolny proti zivelnym pohromam"? Je naprosto
jasne ze kdyz budete mit system, ktery vam vezme voda nebo vichrice,
tak je to celkem o nicem. Moje zakladni ideje o takovem systemu byly

(1) rychle se da nahodit (nainstalovat), tj. pokud neni user lamer tak
    behem 10, maximalne 20 minut, jenom nejnutnejsi grafika, aby to
    bylo co nejodolnejsi na zatizeni
(2) mely by tam byt preddefinovane zakladni veci - evidence
    evakuovanych, dulezita cisla a adresy, mapy do kterych by se
    pripadne daly generovat informace, atd.
(3) zpravodajstvi s rozlisenim overenych a neoverenych zprav
(4) automaticka komunikace mezi systemy (kdyz jeden spadne, budou
    informace nekde zalohovany)
(5) moznost vyhledavani v seznamech osob
(6) seznamy evakuacnich mist, mist kam je mozne nosit humanitarni
    pomoc, co nosit, atd.
(7) mapy kde mobily funguji a kde ne

Priklad - hrozi povoden, evakuuji se lide. Na bezpecnem miste (druhy
konec republiky) se u ochotneho providera nahodi dynamicky web (PHP,
ASP) s nejakou DB, a ti kdo potrebuji dostanou pristup k administraci.
Zacnou tam cpat informace:

(1) o evakuovanych (koho kam, aby lide co maji starosti zbytecne
    neotravovali hasice, kteri stejne nemohou vedet kdo byl kam
    evakuovan, jak ho kontaktovat, ...).

    Je samozrejme otazka jak by se to v tom zmatku zvladalo, ale resit
    by se to dalo alespon castecne - sidliste "blabla" bylo bylo
    evakuovano do "kvakva", a pak uz by se napor dotazu posouval jinam.

(2) o pocasi, hrozicich dalsich kalamitach
(3) atd.

Samozrejme existuji problemy se zavedenim DNS zaznamu, nicmene to se
da resit treba pres nejaky "portal". Teoreticky by ten web mohl byt
"distribuovany" tj. tech stanic by mohlo byt nekolik, a zdilely by
mezi sebou informace dle nejakeho klice (dle kraje, zavazne informace,
atd.).

> [...]
O> muze sehrat
O> podstatnou ulohu. Bohuzel server Ceskeho rozhlasu  www.izurnal.cz byl v
O> dobe vrcholici
O> povodne dostupny jen sporadicky. Priciny tohoto stavu mohly ovsem byt na
O> ruznych stranach
O> (muj provider, stav DNS, ...). I tak mame vsak na cem pracovat. Otazkou
O> je, zdali ma ve
O> vseobecnosti nase ceska spolecnost dostatecnou uroven na kvalitni statni
O> projekt s timto
O> zamerenim... Ale to uz by byla jina debata.

Nevim, osobne jsem s webem izurnal.cz problem nemel, alespon co se
tyka pristupu - vzhledem k tomu ze jsem na kopci, tak jsem na nej lezl
tak 3 denne. Na stat bych se v tomhle pripade nerad spolehal, takovi
odbornici to tedy neridi (co je s elektronickym podpisem?) I kdyz je
pravda ze od minule se komunikace mezi slozkami integrovaneho
zachranneho systemu dost zlepsila, tedy alespon dle meho nazoru.

Problem osobne vidim spis v tom ze k lidem by se casto dostavaji
neoverene informace, ale nikdo ne na to neupozorni. Nebo jsou to
informace typu Nova tj. "exkluzivni, mozna pravdive".

Otazkou je, jestli by ten system mohl neco pozitivniho prinest i pro
zachranare jako takove, nicmene natolik do soucasneho systemu nevidim.
To je otazka nasledne vnitrni alalyzy, kterou bude muset udelat stat.
Ten bude muset rozhodnout, jestli neco takoveho nemuze priste prispet
pri reseni kalamity, at uz primo pro sdileni informaci mezi slozkami
IZS, nebo neprimo pri informovani lidi.

O> Omlouvam se za OT, vzhledem k vyjimecnosti situace jsem si vsak dovolil
O> obsahleji reagovat.

Tohle je diskuse o pripadnem OpenSource projektu, ktery se navic tyka
skutecne zavazneho tematu, takze myslim ze to az tak silene Off Topic
neni.

S pozdravem

Tomas