Rozdelenie disku pre linux

housj0am na karlov.mff.cuni.cz housj0am na karlov.mff.cuni.cz
Úterý Srpen 20 23:18:36 CEST 2002

> Prepacte mozno to bude pre vas trivialna otazka,dnes som si instaloval
> Mandrake Linux 8.1 na disk,ktory je deleny na dve casti a doteraz tam bezal
> len Windows/cely disk bol FAT 32/.Pri instalacii linuxu som musel disk
> prerozdelit pomocou disk managera/bol na instalacnom CD/ a vyhradil som mu 4
> GB.Tieto 4 GB sa automaticky prerozdelili takto: 2 GB pre Linux Native,2 GB
> sa zobrazilo ako HOME a 160 MB ako SWAP.Mohol by mi prosim niekto vysvetlit
> preco sa to takto prerozdelilo a preco priamo pri instalacii Mandrake boli k
> [...]

Zvlastni oblast pro swap ma smysl v tom, ze pristup do ni je rychlejsi nez
do souboru (odpada rezie filesystemu). Linux umi mit swap i v souboru, a
kdesi jsem zaslechl, ze napr. windows (nevim, jaka verze), umoznuji neco
podobneho, lze nastavit, zda ma mit swapovaci soubor promennou nebo pevnou
velikost (opet druhy zpusob by mel byt rychlejsi).

Oddeleni oblasti pro root a pro /home ma take smysl, napr. pokud se
rozhodnete preinstalovat system, prejit na jinou distribuci apod., tak
vymenite jen root a /home zustane (pozor, home roota byva /root, ne
/home/root). Dalsimi duvody muze byt pruhlednejsi zalohovani (chci
zalohovat jen data a je snazsi zalohovat celou jednu partisnu, nez
urcovat, ktere adresare se zazalohuji). Ani to ale neni 100%, protoze
hodne dat byva obvykle ulozeno i mimo /home, zejmena ve /var (/var/www,
/var/lib/mysql ...).

Na druhou stranu pokud ma clovek vse na jedne oblasti, tak si nemusi delat
starosti s vyuzitim diskoveho prostoru. Ono se pri rozdelovani disku nikdy
neda presne odhadnout, kolik bude pro kterou cast presne potreba mista,
takze se pak zakonite stane, ze na jedne casti dochazi misto a na jine je
mista dost, takze pak zbyva bud koupit novy disk (drahe), prerozdelit disk
bez ztraty dat (otrava) nebo neco presunout jinam (nesystemove, vznika
bordel).

Co se tyce toho Mandraka a proc to tak rozdelil, tak asi proto, ze jste si
to tak pral, pripadne jste nastavil neco typu "automaticky rozdelit".
Pokud presne nevite, co na tom disku bude a nemate predstavu, co se s tim
bude delat, tak bych doporucil nechat vse na jedne oblasti.

-- Honza Houstek