proc dat prednost linuxu?

Stepan Cirkl cirkl na cc-ultd.cz
Sobota Únor 16 16:00:55 CET 2002

DD

Jiří Cvrk wrote:

> Hezky vikendovy den,
>
> mam obhajit, proc do site misto Novellu (nebo i Windows NT) doporucuju Linux se sambou.
>
> Takze jsem uvedl cenu :-), spolehlivost.

Porizovaci cena nemisi byt rozhodujci, dulezite jsou i naklady na
provoz. Co se tyce spolehlivosti, dovolil bych si prohlasit ze je novell
na tom mozna i lepe. K cene, podivejte se po Novell SBS, je do 25 useru
a je u toho pribalena i spousta hodnotnych aplikci, jako GW.

> Jediny protokol.

To mate v Novelu taky od 5.0 pracuje nativne s TCP/IP, IPX
nepotrebujete, pokud nepuzivate aplikace nebo sluzby jej vyzadujici. Na
druhou stranu odeleni vnitrniho prvozu v siti do jineho protokolu nez
pouzivate k extreni komunikaci taky neni z bezpecnostniho hlediska
spatne. Vsechno ma sve pro a proti. (A nevim jakou vyhodu vlastne
prinese pouziti jen jednoho protokolu v siti, mimo toho, ze na stanicich
nemusim mit nahranou podporu pro vice protokolu, tj. usetrim trochu RAM.).

> Odpada nutnost specielniho klienta (casto se pouziva ve windows pro novell).

Ten klient Vam ale zajist spustu dalsich veci (viz. zenworks). Ono toho
klienta potrebujete i pro Sambu, jen se instaluje rovnou jako soucast
Windows. Samba se snazi o kompatibilitu s MS network, zato novell jede
svou vlastni cestou uz od doby, kdy MS zjistoval, co to vlastne ta sit
je. A MS pochopitelne nepodporuje svoji konkurenci, proto extra
instalace klienta. A ruku na srdce, kolik casu Vam instalace klienta
zabere? 5 minut?
PS: Vim ze na CD s Win neaky je, ale ten je dost ocesanej a IMHO
nepouzitelnej.

> Osobne se domnivam, ze Novell u nas nejak konci.

Tim bych si nebyl tak jist. Muze za to prevazne marketingova masaz ze
strany MS a to ze novell mel vpodste 100% trhu, pak hold uz jen klesa.
Osobne bych se novellu na FS nevzdal.

Spis bych se zeptal k cemu ten system potrebujete, pro kolik uzvatelu a
jake ja jejich strukura.

Pokud potrebujete fileserver do 20 useru a nepotrebujete pro kazdeho
usera davat k souboru ruzna prava, tak klidne sahnete po linuxu. Pokud
tam tech useru mate hodne, tak bych se radsi drzel novellu. Jednak ma
lepsi system prav (ACL dou ale do liuxu dat taky), a jeho NDS je velice
dobry nastroj na udrzbu uzivatelu. Zen Works Vam zase velice usnadni
spravu na stanicich, jednak umi ve WinNT rade vytvaret/rusit  usery
podle toho kdo se naloguje do novelu, vcetne roamingu profilu, umi
zajistit instalaci programu podle nalogovaneho usera, umi automaticou
obnovu poruseneho systemu... Novell je IMHO dost dobrej, jen se o tom
tolik nemluvy, hold nemaji MS marketing. Osobne spis nechapu duvody
prechodu na Win2K z Novellu. Mimo MS masaze. Proste neverim severu, na
kterym si muzu pustit Word.

Pokud potrebujete server hlavne na aplikace, pak bych zase spise sahnul
k Linuxu. Jako velice dobra kombinace mi pride Novell jako zasklad
sitoveho prostredi, doplneny linuxum na aplikacni a internetve servery.
Novell je uz ale pry pouzitelny i pro nasazena na miste Aplikaniho
serveru a umi obhospodarovat i spoustu internetovych sluzeb.

IMHO Novell je take odolenejsi proti crackum nez linux. Nehomogeni
prostredi bude kazdopadne odolenejsi.

Zkuste taky premejslet k cemu ten system potrebujete a ne se jen snazit
zavadet system, jenz prave leti. Pokud by jste to udelal, tak by jste se
nemoh ptat, jak mate argumentovat pro prosazeni Linuxu pred Novelem a Win.

PS: Pokud jste dospel k zaveru, ze sem proti Linuxu, tak se milite. Jen
se Vam snazim vusvetlit, ze svet neni tak jednoduchy a neexistuej jen
jedno univerzalni reseni, jak se nam snazi MS nacpat do hlavy. A je
videt, ze se mu to dari. Ale mnozi linuxaci taky nevidi jinam nez na
Linux. :-)

Stepan Cirkl
CC unLimited