iso image a cdrecord

Adam Pribyl covex na ahoj.fsik.cvut.cz
Pátek Květen 10 19:52:28 CEST 2002

Pri stahovani a paleni ISO RH7.3 jsem narazil na zvlastni vec. Koukal jsem
do konference a nasel jsem tam spoustu zminek o problemech s ISO a md5sum
ale jen nekdy uspokojive vysvetleni. Mozna ze to co jsem zjistil ja by
mohlo neco objasnit, pripadne by mi nekdo mohl poradit jak spravne palit.

Tedy: RH se rozrusta, rozhodl jsem se tedy vyzkouset md5sum /dev/cdrom na
CD iso image ktere jsem stahl a vypalil (md5sum vsech stazenych iso je
spravny!) ale zjistil jsem ze ani jedno z cd vypalenych pomoci cdrecordu
nema spravny md5sum, pripadne ze ruzne mechaniky hlasi pri pokusu udelat
takto md5sum chybu I/O a md5sum nespocitaji. (Ovsem RH z CD nainstalovat
jde a to vcetne vsech rpm). Nejdrive jsem podezrival
vypalovacku, posleze jinou a nakonec zcela zmateni (to uz se nas tim
zabyvalo vic) jsme zkusili stahnout obsah CD pomoci
dd if=/dev/cdrom if=soubour
do souboru (pricemz nektere mechaniky zahlasi na konci chybu I/O,
nektere to prekousnou bez chyby) a zjistili jsme ze stazeny image
je o 4096B (2048B) delsi. Najisto se nam pricinu objasnit nepodarilo, ale
prevdepodobne je to (neco naznacuje man) zpusobeno tim, ze pokud mechanika
zapisuje v TAO pridava sama automaticky na konec kazde stopy mezeru dva
sectory/bloky/s nebo ja nevim co. Proc ovsem nektere mechaniky hlasi chybu
I/O mi neni jasne - zrejme jim ale nesedi pocet prectenych sektoru se
sektory ktere ma mit image. Na takovych pak dojde po precteni jednoho
sektoru navic k chybe I/O a v souboru je pak jen o 2048B vic. Pokud
mechanika delku ignoruje pak soubor ma o 4096B vic.

Priklad valhalla-i386-disc3.iso:

originalni image:
518291456 valhalla-i386-disc3.iso     5dc81ce523cfddf99b4d4d63e91bcaa7

image stazeny mechanikou ktera ignoruje delku:
518295552 valhalla-i386-disc3_zcd.iso 089e89a03d34e60f79cb52aee87d4b6f

po pouziti:
dd if=valhalla-i386-disc3_zcd.iso of=shorter.iso bs=4096 count=126536
          shorter.iso                 5dc81ce523cfddf99b4d4d63e91bcaa7

S DAO se mi image vypalit nepovedlo a dalsiho experimentovani jsem
zanechal nebot CD jsou zrejme spravne. Pripominam ze se nejedna o pripad
jedne mechaniky, ale vycero od ruznych vyrobcu a problem je evidentne
zpusoben cdrecordem. Stejne image palene na stejnych mechanikach pod Win,
jsou bez problemu spravne. Jde tedy image vypalit pomoci cdrecordu tak aby
mel spravny md5sum (DAO zrejme na te mechanice kde jsem to zkousel
nepodporuje)?