Zkusenosti se SW raid5

Jaroslav Lukesh lukesh na k-net.cz
Pondělí Listopad 25 21:48:47 CET 2002

| Odesílatel: Milan WWW Pikula <www na terminus.sk>
| Harddisky odchadzaju najcastejsie kvoli mechanickym porucham,
| s ktorymi sposob prenosu udajov absolutne NIC nema. V SCSI je zlozitejsia
| logika, co umoznuje komunikaciu po slusnejsej zbernici. Clovek to
| oceni, ak potrebuje pristupovat k viacerym diskom naraz (velka databaza
| a podobne) alebo potrebuje vyuzit nejaku vlastnost scsi zbernice
| (trebars zdielanie zariadeni, cize v praxi takmer nikdy).

SCSI umi celkem slusne preorganizovat data, ktera ma zapsat/cist, takze ma
mnohem mene seeku.

| Cena SCSI zariadeni je mierne vyssia - ale to nie je vec lepsej kvality
| media, ale vyssich otacok a mensieho trhu. Samozrejme, vyssie otacky
vyzaduju
| kvalitnejsi povrch - ale to moze poskytnut aj rychlejsi IDE disk.

Delal jsem pred casem jako support HDD oficialniho distributora, takze vim,
ze tam rozdil je a to dokonce podstatny. DO SCSI se davaji i lepsi media
(tedy ty, ktere pri testech vykazuji lepsi vlastnosti).

| Doma na stole sa mi valaju dva IDE disky a jeden SCSI, vsetky to maju
| za sebou. Ked si zratam, kolko percent je SCSI diskov oproti IDE,
| je to slusny pomer. Nanestastie ani S.M.A.R.T. nepomaha - mam ho zapnuty

To je dost mala mnozina na verohodnou statistiku. Chtelo by to zvetsit,
vcetne vsemoznych vyrobcu a typu.

| PS, v mnohych diskoch sa na parkovanie hlav pouziva permanentny magnet :)

Nevidel jsem moderni disk, kde by to tak nebylo. Snad jedine quantum meli
vetrem hnanou zapadku, ale to je uz nejaky cas zpatky kdy v diskach bylo
HODNE mista.