ZBLAZNIL jsem se [Was: grub a disketa]

Středa Listopad 27 14:30:56 CET 2002

Peter Ronai wrote:

> ja ze sa opakujem???!!!! ***RTFM*** (read the .. manual)
> offset kde sa nachadza bootsektor (`file <vas_kernel>` vam povie ze je
> to boot sektor) a boot loader preboha povie pocitacu kde ma ten operacny
> system hladat - bud sa napevno konfiguruje offsetom = kernel je na tejto
> adrese napr. lilo alebo je bootloader inteligentnejsi a vie si image
> kernelu najst samostatne a tym padom si mozete vybrat ktory konkretny
> kernel chcete aj ked nie je napevno v konfiguracii
>
> boot sektor je vsade rovnako ale uz dost dlho kernel nedavate do
> bootsektoru

	Coze, Vasi teorii bootovani operacnich systemu slysim opravdu poprve...
ze by se za posledni 3 roky neco zasadniho zmenilo nevim, ale objasnim
Vam, jak se bootuje...

a) BIOS je zodpovedny za projiti partition table - najde partition,
ktera ma nasten flag aktivni, resp. boot (muze byt max. 1!)
b) BIOS si zjisti, kde zacina tato logicka oblast kam ukazuje tento
zaznam z part. table a 1. sektor teto oblasti se nazyva boot sektor -
protoze se z nej bude skutecne bootovat
c) BIOS zajisti natazeni tohoto sektoru do pameti pocitace na adresu
0x8000 (adresu pisu z pameti stare 5 let, mozna je offset trochu jinde:->)
d) BIOS udela absolutni JMP na adresu 0x8000
e) Na teto adrese je samozrejme dalsi skok, protoze z historickych
duvodu boot sektor obsahuje i jine udaje, kam se presne skace je jiz
otazkou zavadece, ktery v tomto boot sektoru sidli (ale stale je to
0x8000 + maximalne 510 bytes... (mam za to, ze se relativne da skakat na
2 bajtech))
f) co se po tomto skoku deje je jiz plne v rezii tohoto zavadece,
zpravidla pomoci INT 10h - na kterem je zavesen opet BIOS natahnou dalsi
sektory z disku a pokracuje se v bootovani, prepinani modu procesoru
apod....

	Nevim kam bych do 500 bajtu nacpal kernel, kernel se pro Vasi informaci
do boot sektoru nedaval __NIKDY__ a ani LILO ani GRUB se tam nevejde
cely, huh to je novinka, vidte?

> nabieha a ak nie, nie je nutne sa bavit o inkonzistencii a failsafe
> situacii ktoru ocividne s vasim niveau znalosti bootloaderov aj tak
> tazko zvladnete.

	Ale bezte, muzete mi rici, jak poznate synchronizaci software raid?
Neni to ani inkonzistence z hlediska FS ani failsafe... - GRUB ma asi
nejakou vyssi divci, vidte?

> este raz nie kernel a jeho moduly citaju jfs ale GRUB takze ak mate jfs
> ako modul, i ked dokonca nemate jfs v jadre, grub vam nacita vmlinuz a
> natiahne ho
> druha vec je ze ak mate rootfs jfs a nemate podporu v jadre, kernel
> zostane panic ale to s grubom ma pramalo

	Ja jsem rekl, ze ne rootfs, ale dalsi pripojeny svazek... Vy jste
nevidel system, kde maji jednotlive svazky FS dle toho, jak je ktery
vyuzivan a tedy jaky FS se na nej hodi a myslite si, ze se vsechny nutne
kompluji do monolitickeho jadra? Jak rikam, vase vyzdvihovana vlastnost
GRUBa existuje, ale jeji pouziti je pouze ve specialnich pripadech....
(a i tak mi daleko lepsi praci odvedou prostredky, ktere mi nabizi
vendor distribuce nez jeden jednoucelovy program)