Porusenie GPL - dilema

Pavel Janík Pavel na Janik.cz
Sobota Září 21 23:13:59 CEST 2002

   From: Dan Ohnesorg <Dan na feld.cvut.cz>
   Date: Sat, 21 Sep 2002 21:49:59 +0200

Ahoj,

   > Zajimavy moment take nastava v okamziku, kdy ten kdo distribuci obrzi
   > usoudi, ze jednotlive programy poskytne dale, verejne a zdarma.

na tom není nic zajímavého :-) Jednotlivé programy, jejichž licence to
umožňují (tj. např. GNU GPL), samozřejmě může vystavit. V tom mu nemůže
nikdo bránit (ani NDA, viz níže).

   > GNU GPL podle me interpretace nedovoluje chraneny program
   > sublicencovat tak, aby bylo nabyvatali braneno ve volne distribuci.

Přesně tak.

   > A pokud bude v NDA sjednano, ze nesmim distribuovat program chraneny
   > GNU/GPL, tak je NDA v tomto bode neplatna.

Myslím si, že to takhle přesně není. Program by totiž byl efektivně šířen
za jiných podmínek než GNU GPL, což tato licence vylučuje. GNU GPL nesmí
být dále omezena - viz bod 6 GNU GPL:

You may not impose any further restrictions on the recipients' exercise of
the rights granted herein.

(BTW - v Emacsu je text GNU GPL dostupný po C-h C-c).

Pokud by tedy samotný autor NDA nebyl současně majitelem autorských práv,
dopustil by se porušení licence k tomu programu (majitel autorských práv
může zvolit jinou licenci pro distribuci) a protože mu nic jiného než GNU
GPL k tomuto programu neposkytuje právo k užití a dalšímu šíření, porušil
by autorský zákon tím, že by se snažil daný program šířit.

   > Zda musi nebo nemusi byt verejna je otazka, ve ktere nemaji zdaleka
   > vsichni jasno. Nelze opominout, ze americke pravo je hodne zvykove
   > a zalozene na precedentech a da se rici, ze je zvykem, ze distribuce
   > GNU programu je verejna a nikoho nediskvalifikuje a neomezuje.

To, že je to zvykem v tomto případě nehraje roli. Původní autor např. na
web vystaví tuto informaci: "Vytvořil jsem naprosto skvělý program, šířím
jej pod licencí GNU GPL. Chcete ho? Stojí 1 Mio USD. Ve zlatém balení
v krabici najdete i zdrojové texty." V tomto momentě se nejedná o veřejnou
distribuci, ale první kupec to již ihned po zakoupení může veřejně
distribuovat.
--
Pavel Janík

Replace repetitive expressions by calls to a common function.
                  --  The Elements of Programming Style (Kernighan & Plaugher)