Porusenie GPL - dilema

Pavel Janík Pavel na Janik.cz
Neděle Září 22 09:10:27 CEST 2002

   From: Martin Bajer <email na martinbajer.cz>
   Date: 22 Sep 2002 00:29:04 +0200

Zdravím,

   >  GNU projekt vznikl jako reakce na omezování spolupráce, svobody.
   > Duch projektu je tedy, dle meho nazoru, o spolupráci, svobode, o
   > sdílení, je veřejný, má jistě také morální, sociální, politický a
   > filozofický rozměr.

rozhodně. Ale GNU projekt se nesnaží omezovat svobody nikoho, tedy ani
vývojářů UL. Pokud si na svém vlastním písečku uplácají dohromady zlatou
krabici, kterou nebudou dávat nikde k dispozici, ale každému, kdo si ji
koupí, dají kompletní zdrojové texty (programů, které to vyžadují) tak, jak
to vyžaduje licence GNU GPL, a nebudou omezovat svobody uživatele plynoucí
z této (a samozřejmě dalších použitých licencí) licence, nikdo nemůže říci
ani slovo. Ani autoři těch programů. Jediná obava, kterou vyjádřil Bradley
Kuhn (a já ji samozřejmě sdílím!), plyne z toho, že nikdo z vývojářů free
softwaru neviděl licenční smlouvu (ona totiž zatím ani neexistuje ;-)
k UL. Panují totiž obavy, aby tato licenční smlouva neomezovala svobody
uživatelů UL nakládat s GPL programy, které jsou součástí UL. Mezi jednu
z těchto svobod patří například další šíření nebo právo na modifikaci a na
její další šíření.

   >  Není to tedy jen o slovíčkaření. Možná se mýlím, ale projekty jako UL
   > na mě působí dojmem, že se snaží najít mezery a obejít princip.

Je to možné, ale máte něco konkrétního? Já projekt UL neobhajuji ani
nezatracuji (jednak jsem ho ještě jako všichni ostatní neviděl a ani jsem
neviděl jeho licenční smlouvu - opět stejně jako všichni ostatní). Je mi to
jedno, ale chci vědět, co konkrétně Vám vadí. Zatím nikdo nic takového
nesdělil. Co konkrétně a čemu to odporuje?

   > NDA rozhodně omezuje spolupráci.

Takto tuhle větu není možné postavit. Už jsem to vysvětlil. Stejně jako
nemůžeme obecně říci, že všechny licence pro software jsou špatné. To je
nevhodný paušalismus.

   > Jsem v této oblasti laik, a proto děkuji všem za zajímavé podněty a
   > názory. A omlouvám se za omyly a nepřesnosti :o)

Já samozřejmě také (a platí to pro obě dvě věty).
--
Pavel Janík

In the beginning was the word, and the word was content-type: text/plain.
                  -- Kilian A. Foth in comp.emacs.xemacs