ZADNE Porusenie GPL - ??

Hynek Hanke hanke na volny.cz
Neděle Září 22 21:34:07 CEST 2002

On Sun, Sep 22, 2002 at 01:39:37PM +0200, Jan Kubik wrote:
> @Hynek Hanke
> [...]
> a)
> ona hypoteticka firma distribuovala zakaznikovi odvozene GPL
> software. Timto automaticky dostali vsichni lide na zemekouli
> pravo toto odvozene software  menit, distribuovat atd... jenom
> jim chybi ta fyzicka moznost toto cinit. A nikdo na teto
> zemekouli NEMA pravo od one hypoteticke firmy nebo od toho
> zakaznika zdrojovy kod vyzadovat.
> Zaver: v dannem pripade tedy NENI co resit.
> Otazka: je zaver spravny ??

Neni. Neni pravda, ze ta prava nema nikdo. Ta prava ma kazdy,
kdo bud jiz kod ma, nebo ma pisemnou nabidku na jeho ziskani
od te hypoteticke firmy nebo si ho napr. stahl z internetu
a vedle binarek lezely take zdrojaky. To je nekolik pripadu,
ze jakych povoluje GPL distribuci. _Kazdy_ kdo nejakym legalnim
zpusobem ziskal binarky (spustitelnou formu) tedy ma moznost
ty zdrojaky (fyzicky!) ziskat. Pokud tu moznost nema, potom ona
distribuce binarek neprobehla pod GPL a GPL byla porusena. Ta firma
nema vubec zadnou povinnost davat binarky a natoz zdrojaky
komukoliv, kdo si o ne rekne. Jak jiz ale jednou nekdo dostane
binarky (zadarmo, za uplatu, darem...), ma moznost ziskat i zdrojove
kody. Tak je zajisteno to, aby kazdy _uzivatel_programu_ (tedy ten,
kdo ma binarky) mel i ta 4 prava _a_ moznost je uplatnit
(pristup ke zdrojovym kodum).

Asi vas stale plete ta ,,kazda treti strana'', ale to
je spis nejaka pravni klicka, to je pro zakladni pochopeni
GPL naprosto nepodstatne.

> na uveden linku stoji nasledujici:
> "Ale pokud modifikovanou verzi nejakým zpusobem zverejníte,
> GPL vám ukládá povinnost zverejnit i zdrojový kód této modifikované
> verze a to pod GPL."
> Otazka: co znamena podle Vas zverejnit zejmena v souvislosti s
> "distribuovat"

Zverejnit ve vztahu k distribuovat zde znamena neco jako
,,distribuovat verejnosti'' ci lepe ,,distribuovat anonymnim
osobam''. Zrejme tak, jak to chapete. V te sekci se mluvi
o tom, za jakych okolnosti musite zdrojaky zverejnit (tzn.
pro vsechny). Jde napr. o pripad, kdy ty _binarky_ vystavite
na verejne FTP. Jelikoz nemate vubec prehled o tom, kdo si
je stahuje a urcite kazdemu nezasilate pisemnou nabidku poskytnout
zdrojaky, je treba na to verejne FTP vystavit i zdrojaky, aby
bylo opravdu zajisteno, ze je muze dostat kazdy, kdo ma binarky.

Je podstatne si uvedomit, ze tahle sekce vubec nehovori
o pripadu, kdy distribuujete jednotlivci (napr. osobne
kamaradovi, jine firme, nebo napr. klasicky jako software
v krabici).

> Vseobecne:
> GPL nam prinasi nasledujici obrovske problemy:

[preskakuji, nazory jsou samozrejme ruzne]

> http://www.gnu.org/licenses/gpl-faq.cs.html#TOCMereAggregation
> - kdyz by zde uvedeny NESMYSL mel byt potvrzen soudem, tak pak je
> nasledujiciho
> dne veskere software GPL. - windows take :-))

To si rozhodne nemyslim. Nevim ale, na jaky problem ted
narazite. Mohl byste to lepe popsat? Znovu jsem tu cast
cetl, ale obsahuje to jen definici dvou terminu pouzivanych
jinde v textu. Proto by bylo treba alespon rici jaka sekce
uzivajici jednoho z techto dvou terminu vam vadi. Vpodstate
,,pouhe seskupovani'' neznamena pro GPL nic, zatimco to
druhe samozrejme hodne. Vice ale tezko mohu rici.

S pratelskym pozdravem,
Hynek Hanke