Baví vás to? Mne ani trochu.

Radek Vybiral Radek.Vybiral na vsb.cz
Čtvrtek Duben 17 12:40:30 CEST 2003

On Wed, 16 Apr 2003, Michal Kubeček wrote:

> je
>
> Proboha, lidi, nechcete už si konečně dát studenou sprchu a začít se
> zabývat něčím užitečným? Místo problematiky Linuxu se tu v poslední
> době řeší právní otázky, někteří jedinci jsou schopni neuvěřitelné
> množství energie vyplýtvat na snahu zkoupat každého za nepřesnou
> formulaci nebo drobné nedopatření, které sice vzápětí napraví, ale
> podle jejich mínění by za to asi měl pykat celý život.

A můžu vědět, na základě jaké úvahy jste dospěl k tomu, že otázky kolem
distribuování produktů firmy Red Hat či diskuse nad používám ochranné
známky Linux nemají nic společného s problematikou Linuxu?

Pokud sledujete dění okolo Linux pozorně, pak už vám jistě neuniklo, že se
Linux stává naprosto standardním komerčním softwarem, dokladem budiž "Big
Blue" a další firmy, např. HP, Dell. Výstižně to shrnul Avery Lyford z
firmy Linuxcare: "2001 was the year of interest, 2002 the year of
pilot projects, and 2003 is the year of deployment".
U nás to bude asi +1-2 roky.

Jak je vidět nejenom v zahraničí, ale i u nás existují firmy, které v
tomto oboru již podnikají nebo se chystají podnikat.
Proč by se nemělo diskutovat o tom, jak to dělat správně a co je k tomu
potřeba v některých případěch dodržovat?

> To si opravdu myslíte, že tímhle nějak prospějete dobrému
jménu
> linuxové komunity? Pokud se tedy za této situace vůbec ještě o nějaké
> komunitě dá mluvit. Jsem tímto vývojem krajně znechucen.

Podobné diskuse prospějí komunitě naprosto zásadně. Bude totiž stále více
jasné, že existují nějaké ochranné známky, že software byť šířený zdarma
mezi uživateli může mít při prodeji definovány jisté podmínky a nemělo by
docházet k případům, jakého jsme tu byli nedávno svědky.
Také by mělo být stále jasnější, že uživatelé, pokud budou chtít využívat
výhody na Linuxu portovaných programů tak mohou činit za daleko nižších
nákladů, ale v případě, že se rozhodnou využít některé distribuce, které
obsahují všechny nástroje pohodlně předpřipravené budou muset za tuto
službu zaplatit, ať přímo v podobě krabice nebo nepřímo v podobě poplatků za
stažení ISO obrazů.

Ano, teď vás to může znechucovat, že se tu neřeší problémy s programy, ale
za půl roku budete chtít v této oblasti podnikat a budete určitě rád za tu
porci informací kterou získáte k tomu, aby vaše podnikání bylo korektní a
v souladu s právním řádem.

R. Vybíral