Zaseknuti mysi pri odhlaseni roota...

Petr Vileta petr na practisoft.cz
Pátek Srpen 22 17:54:32 CEST 2003

--
Petr

"Petr Stehlik" <pstehlik na sophics.cz> píše v diskusním příspěvku
news:1061534617.770.26.camel na joy.sophics...

> podle meho nazoru uz to prehanite. Vsechno berete jen podle sebe, podle
> svych mnohaletych zkusenosti s produkty male a dost mekke firmy. A
> snazite se, aby linux co nejvice odpovidal vasim predstavam vypestovanym
> podle velkeho Billa.
Nechci v zadnem pripade hajit Velkeho Billa, ale v jednom mel pred lety (v
dobe salovych pocitacu) genialni napad a to, ze neni spravne prizpusobovat
lidi pocitacum, ale prave naopak, prizpusobit OS obycejnym lidem a jejich
zpusobu uvazovani. Prave proto se tehdy windows rozsirily mezi obycejne
lidi, pocitacove analfabety, takovym tempem, kdezto Unix zustaval az do
"vynalezeni Linuxu" pouze pro pocitacove odborniky. Take Aply se diky svemu
grafickemu rozhrani MacOS tesili mnohem vetsi popularite mezi obycejnymi
lidmi, nez *nixove OS.

> Podle me je to tak, ze lide dneska neznaji ani DIR. Vy si to asi
> nepripoustite, ale je to tak. Cvicil jsem na VS jeden semestr zaklady
> MS-DOSu a videl jsem ty bezradne obliceje - a to bylo v dobe Win95, ve
> kterych byl jeste DOS integralni soucasti a neustale vycuhoval. V
> dnesnich systemech uz DOS neni. DIR uz prakticky neexistuje. Proto neni
> nutne upravovat linux podle DOSu, IMHO.
No jak ktery. Pokud je urcen pro desktop, pak se samozrejme predpoklada
instalace X-ek a tam to nutne neni. Ovsem pokud je urcen pro server,
predpoklada se spis provoz v textmode a tam by urcite prizpusobeni byt
mohlo. Proc si maji lidi, kdyz uz si poridi bezdrat nebo ADSL instalovat
MS-IIS nebo Apache pro Windows, kdyz muzou pouzivat Apache pro Linux?
Nastava doba, kdy hodne lidi s nejakou formou trvaleho pripojeni si bude
zrizovat svuj maly soukromy web/mail server. Jen tak, jako konicka a treba
pro par sousedu na jejich soukrome stranky. Ja sam uz nekolik takovych
serveru instaloval, jeden bezi dokonce na 486/133MHz a Win95 :-) Je na nem
jedna domena a 5 postovnich schranek a navstevnost 5 IP denne :-)))

> BTW, 'dir' mi v debianu funguje. Nevim jak to, ale je to tak. Asi mel
> nekdo podobny napad, jako ted vy :-)
Asi jsou u Debianu rozumni lide ;-)

> Pokud 100 let pracujete s Windows, a chcete prejit na Linux, je _vhodne_
> precist si tuny dokumentace, protoze filozofie systemu zalozeneho na
> (podobnosti k) Unixu je proste jina.
Ale to je zasadni omyl  linuxove komunity :-) Ja nechci studovat
dokumentaci, abych mohl vubec zacit. Ja chci precist tak 1-2 stranky a zacit
neco jednoducheho, treba psat text a umet to ulozit a pozdeji zase vyvolat.
Az budu potrebovat neco slozitejsiho, treba mail, tak si to chci zase
precist na 1-2 strankach s velmi nazornymi priklady. Typickou ukazkou teto
filozofie je programovaci jazyk Perl. V knizce R.Schwartze se doslova pise
hned v uvodu, ze "Co nebudete znat, to (prilis) nevadi". A ma pravdu. Uz
delam v Perlu 5 let a vsechno mi funguje, naucil jsem se programovat za 3
mesice. A samozrejme ze porad objevuji nejake dalsi funkce a postupy, ktere
jsem drive neznal a zacinam je pouzivat a tim zefektivnovat sve programy.
Ovsem pro naprosty zacatek mi skutecne stacilo pouhych 5 dnu na zakladni
seznameni s Perlem a uz jsem mohl vyprodukovat svyj prvni 500 radkovy
program.

> ALE! Pokud jste naprosty zacatecnik (myslim naprosty), tak je IMHO zcela
> jedno, posadi-li vas pred Windows nebo pred dnesni distribuci linuxu.
> Proste jako zacatecnik nevite nic. A vsechno vam musi rict. Snazil jsem
> se pomoct pribuznym sedicim poprve pred pocitacem (s win), a tak vim, o
> cem mluvim.
Mam opacnou zkusenost. Posadil jsem naprosteho BFU pred Win98 a jedine co
jsem mu prozradil bylo, ze kdyz nevi, ma stisknout F1 a ze se pocitac vypina
pres tlacitko Start :-))) Je to autoklempir a poprve mi volal az za 3
mesice, ze nevi, proc mu nejde naistalovat Office97 :-))) Vsechno ostatni
zvladnul podle napovedy sam.
Posadil jsem jineho BFU pred Linux (RH 7.1 + KDE). Ten clovek je priblizne
stejne zvidavy a inteligentni jako ten autoklempir, ale volal mi temer kazdy
den, ze neco nevi, nebo ze si vyvolal napovedu, ale ona je anglicky, takze
mu neni k nicemu.
Proste v tehle oblasti je u Linuxu neco spatne ;-)
--
Petr