Zaseknuti mysi pri odhlaseni roota...

Jan Houstek houstek na utf.troja.mff.cuni.cz
Pátek Srpen 22 20:15:15 CEST 2003

> Nechci v zadnem pripade hajit Velkeho Billa, ale v jednom mel pred lety
> (v dobe salovych pocitacu) genialni napad a to, ze neni spravne
> prizpusobovat lidi pocitacum, ale prave naopak, prizpusobit OS obycejnym
> lidem a jejich zpusobu uvazovani.

Ze se kvuli teto filozofii windows rozsirily nepopiram, ale kdyz se
podivam jak dopadly, tak bych se ostychal nazvat ten napad "genialnim".

> Take Aply se diky svemu grafickemu rozhrani MacOS tesili mnohem vetsi
> popularite mezi obycejnymi lidmi, nez *nixove OS.

No v soucasne dobe uz je MacOS plnohodnotny unix-like system (a v
minulosti byly jeho vnitrnosti taky velmi podobne tem unixovym).

> No jak ktery. Pokud je urcen pro desktop, pak se samozrejme predpoklada
> instalace X-ek a tam to nutne neni. Ovsem pokud je urcen pro server,
> predpoklada se spis provoz v textmode a tam by urcite prizpusobeni byt
> mohlo.

Pokud nekdo dela server a spravuje ho z prikazove radky, tak by tedy mohl
vedet, k cemu je ls. Kdyz si predstavim jak BFA sedi pred rootovskou
konzoli nejakeho serveru a zmatene tam pise dosovske prikazy ... vite, co
si asi pomyslim.

> Proc si maji lidi, kdyz uz si poridi bezdrat nebo ADSL instalovat MS-IIS
> nebo Apache pro Windows, kdyz muzou pouzivat Apache pro Linux?

On je snad k jednomu nebo k druhemu nekdo nuti?

> Asi jsou u Debianu rozumni lide ;-)

On ten dir je (pokud jsem neco neprehlednul) soucasti fileutils (nasel
jsem nejakou zminku o tom, ze je ekvivalentni ls -C -b).

> Ale to je zasadni omyl linuxove komunity :-)

Musim castecne souhlasit, zasadni omyl to je, ale nekde uplne jinde.

> Ja nechci studovat dokumentaci, abych mohl vubec zacit. Ja chci precist
> tak 1-2 stranky a zacit neco jednoducheho, treba psat text a umet to
> ulozit a pozdeji zase vyvolat.

Dobre. Napiste mi tak 1-2 stranky textu, ktery si precte moje matka, a
pote si nainstaluje windows a bude moct delat neco jednoducheho (napr.
napsat text, ulozit a pozdeji vyvolat).

> Az budu potrebovat neco slozitejsiho, treba mail, tak si to chci zase
> precist na 1-2 strankach s velmi nazornymi priklady.

Dtto.

> Proste v tehle oblasti je u Linuxu neco spatne ;-)

Ja bych byl opatrny v tech soudech. Povazujme to radeji za vlastnost. To
co vam vadi se da shrnout do tvrzeni, ze linux proste neni pro BFA (Bezny
Franta Admin). BFA je clovek, ktery se porad v necem hrabe, neco zkousi,
rozumnou praci nedela a poradne neumi nic. Windows jsou pro BFA zivnou
pudou.

Jednim z rysu BFA je velke sebevedomi, takze casto se nejaky takovy BFA
rozhodne skodit i v linuxu. Jenze narazi, protoze k provedeni veci, ktere
ve windows udelal tak nejak zivelne, potrebuje vyvinout podstatne vice
usili.

Nemam nic proti BFU. Chapu, ze i BFU potrebuji pozivat pocitace. BFU ale
nejsou schopni nejake samostatne prace a hlavne jim nedochazi dost
zrejmych veci. Napr. takovy reporter TV Nova je schopen udelat senzaci z
toho, ze psani hesel pro internet banking do cizich pocitacu muze byt
nebezpecne. BFU potrebuji mit po ruce nekoho, kdo jim pocitac pripravi,
poradi jim co a jak a pomaha s problemy.

V praci obcas nasim BFU radim a muzu s cistym svedomim prohlasit, ze neni
rozdil mezi poctem nebo zavaznosti problemu, se kterymi se windowsovi a
linuxovi BFU setkavaji. Jediny problem delaji windowsaci, ze kterych se
pomalu zacinaji stavat BFA, ti pak typicky prudi s tim, ze neco chteji mit
jinak nez ostatni a kdyz se zeptam na duvod, tak z nich vypadne hromada
zvastu a nesmyslu, za kterymi si ale pevne stoji.

Kdo chce do linuxu hloubeji proniknou, muze. Neboli to. Jedinou opravdovou
barierou muze byt anglictina, ale v dnesni dobe bych v tomto ohledu nikoho
nesetril. Stejne tak BFU muzou linux pouzivat bez problemu. A z toho, ze
na nem nejsou spokojeni BFA, mam uprimnou radost.

-- Honza Houstek