soft patenty

Pavel Janoušek janousek na fonet.cz
Středa Srpen 27 11:33:40 CEST 2003

	Procistili zrno od plev... - ano, chapu, ze zrovna v teto komunite je odpor k cemukoli, co zni jako byrokracie, ale v jinych oblastech to lze - zustanme u dusevni - dobry film, pisen lze poznat - proc nelze poznat, kvalitni a dobry SW obecne (u her je to mozna na urovni toho filmu, co treba OS)?

> [...]
> aplikaci. Pomalejsi
> konkurence si patentuje nejakou trivialni vec v ni pouzitou (pripadne
> pouzije drivejsi patent na nejakou trivialni vec) a zazaluje
> vas. Soud vyda
> predbezne rozhodnuti, ze nesmite program do vyreseni sporu
> distribuovat. Po
> dvou letech spor vyhrajete a tesite se na mraky penez za vas
> skvely SW.
> Jenze... Trh uz mezitim davno obsadila konkurence se svym
> produktem. Takze
> zavrete firmu a jdete se prihlasit na urad prace...

	Je mi lito, ale proc vsechny argumenty, ktere tu dnes zaznivaji jsou z oblasti, ktera ma zcela stejnou analogii ve svete hmotnych patentu - nemuzete svoji argumentaci podporit necim, co ma vazne "SW" specifikum?

> [...]
> potreba dlouheho a
> draheh vyzkumu. Vysledkem je treba i pomerne jednoduche slozeni. Toto
> slozeni neni autorskym dilem a neni tedy nijak chraneno. Cili by mohla
> prijit jina firma a zacit vyrabet lek stejneho slozeni bez
> nakladu na jeho
> narocny vyvoj, proto ma smysl si to slozeni patentovat.
>
>   U SW nic takoveho neni. Hlavni naklady jsou na
> naprogramovani, nevim, ze
> by vyzkum napriklad novych UI metod vyzadoval nejake velke financni
> prostredky - ty jsou v celkovem razu pomerne zanedbatelne.

	U tohoto bych se zastavil:

1. Jak to funguje u leciv mam pomerne presnou predstavu - manzelka je magistra farmacie (dik za nahravku) :-r
2. Hlavni naklady u SW jsou na udrzbu - to je tvrzeni me
3. Koderska prace je to nejmene financne hodnocene a narocne a dle toho software vypada
4. Vyzkum cehokoli stoji OBROVSKE (relativni) penize - to ze ten vyzkum nevidite (ci o nem neslysite) neznamena, ze se nedeje - tak jako nevite nic o treba poslednich fazi testu leciv - treba pomoci klinickych randomizovanych studiich (placebo vs. ucinna latka * davkovani), jednou za X let Vas oslovi moderni vytvor v SW oblasti - programovaci jazyky, vyrazove prostredky apod. to jsou veci, ktere nam jen tak spadly do klina? Projektovy management, ruzne zpusoby programovani, stanovovani rozsahu, ceny, modelovani... Co treba vedni disciplina Softwarove inzenyrstvi - uz jen protoze je to vedni disciplina...
5. Co treba UI, rozpoznavani zvuku, obrazu, detekce, pohyb (co jazyky jako List a Prolog), komunikace, Internet - to vsechno neni produktem vyzkumu, ktery musel nekdo zaplatit? Prosim, netvrdte mi, ze u SW neni vyzkum...

>   Hlavnim vysledkem je program. Nevidim duvod, proc by nekdo
> jiny nemohl
> napsat podobny program, pouzivajici podobne metody. Bude ho to stat +-
> tolik, kolik stal puvodni vyvoj (pri srovnatelne produktivite
> firmy). Pokud
> obslehne ten produkt zcela (nebo nedejboze ukradne zrdojaky),
> tak nejsou
> potreba zacne patenty, lze ho soudit na zaklade autorskeho prava.

	Opet, jak se to lisi od problematiky patentovane soucastky?

> zjevne, ze SW patenty maji mnoho nevyhod (zbytecna komplikace
> vyvoje) a
> zadne nebo velmi male vyhody, ktere nemohou jejich existenci
> ospravedlnit.

	To je samozrejme mozne, bohuzel mi jeste nikdo nevysvetlil, proc tu tedy s klidem mame "ostatni" patenty, kdyz ty zrejme problemy, na ktere se tu dnes v diskusi stale narazi se musi zakonite narazet i v hmotne i v nehmotne (dusevni) oblasti - treba je v tom vice, bohuzel to nikdo nepojmenoval...