soft patenty

Michal Kara lemming na atrey.karlin.mff.cuni.cz
Středa Srpen 27 15:15:26 CEST 2003

> Ja taky o dobre udelenych patentech moc nevim, naopak se zprofanuji ty
> nesmyslne - mozna to bude tim, ze ty rozumne patenty (co to je za
> definici?) bezne pouzivame a diky oligopolu nam to moc nevadi - co treba
> Intel/AMD a zpracovani kremiku, medi apod.?

  To jsou SW patenty? Ja chtel jmenovat jeden jediny SW patent na neco, co
je vyzlddkem vyzkumu a ne chvilkoveho napadu.

> Bariera v cem? Ze si nemohu dovolit delat "kopii" neceho co vymyslel jiz
> nekdo prede mnou? Pocit byt prvni je krasny, byt nejlepsi rovnez - je
> urcite chybou kdyz se to umele prodluzuje. Ale kdyz to nevadi jinde, proc
> u SW... - opravdu jako jediny argument, ktery prijimam je to, ze SW je
> PLNE chranen jinymy zakony, coz jine odvetvi nemusi byt... (a proto
> patenty).

> To uz neni Sw patenty specifikum...

  Neni, ale sam si odpovidate na svoji otazku (viz predchozi citace), v cem
ze je ta bariera ktera vznika. Vznikaji mi dalsi naklady (ktere se nijak
neprojevi na kvalite produktu) takze potrebuji vetsi investice.

> Nesouhlasim, ze patenty delaji barieru pro vstup na trh

  To jsem snad dokazal vyse.

> a ze pri poklesu konkurence musi klesat kvalita (cimz ani netvrdim, ze
> tomu tak nemuze byt). Naopak kvantita (treba dodavatelu) neni zarukou
> kvality.

  Dobre, pokud bych to chtel vzit zcela detailne, tak velke mnozstvi
soupericich subjektu zlepsuje pomer kvalita/cena. Jestli bude vyssi kvalita
nebo nizsi cena zavisi na preferenci zakazniku. To jsou zakladni ekonomicka
pravial, dukazy viz ucebnice ekonomiky :-)

> Existuje na Internetu pristupny rejstrik patentu udelenych na zacatku 90-tych let? Pokud ano, budu citovat...:-)

  Nevim o tom, ale vzhledem ke zneni soucasneho ceskeho patentoveho prava
("jeho vznik musí mít podstatu vývoje, lze patentovat pouze konkrétní řešení
které prokazatelně funguje, lze patentovat pouze řešení, která jsou
prokazatelně původní) bych o existenci trivialnich patentu v cechach
pochyboval.

> Zeptam se jinak - patentove pravo jim poskytuje vetsi/duraznejsi formu
> ochrany? Ja to nevim, pokud ano, zabyvejme se tim, pokud ne (a klanim se k
> tomuto laickemu nazoru), pak nemohou vadit...:-)

  Mohlo by. Treba bych si mohl patentovat vybuch ve filmu a pak zadat
licencni poplatky :-) Tak jako se vy ptate "proc nemit patenty kdyz je
ostatni maji" tak ja se ptam "proc mit patenty, kdyz v jinych oborech (a
imho podobnejsich SW) se bez nich vesele obejdou".

> Ano, sice "nelegalnimi" metodami, ale da se i dneska... Predstavte si to,
> jak ten SW vznika - je to vlastne zobrazeni A na B.

  Ale to zobrazeni je ztratove (napriklad jmena funkci a promennych). S
dekompilatory Javy jsem si hral. Popravde receno mi toto prijde jako drazsi
zpusob nez si to napsat znovu :-)

> Mozna - shodneme se ale na tom, ze si svuj vyzkum patentovat mohla? Tak a
> ted mi reknete, co je (by bylo - Evropa) spatne na tom, ze to pravo mela?

  Protoze ostatni toho prava treba vyuzili a jejich techlogie diky tomu
zapadli a ted jsme mohli byt dal...

> Dneska ne, az budete velka firma vyrostla na starem kontinentu a najednou
> zjistite, ze to nemuzete na mistech silneho americkeho vlivu nabizet,

  Proc bych nemohl? Protoze to tam ma nekdo patentovano? To je ale argument
proti SW patentum.

> Tak a TCP/IP stack bez TCP CC nebude funkcni? Pokud bude, fakt v tom
> nevidim problem - nekdo neco vymyslel, stalo ho to tolik, nakolik je dobry
> (nekdo na to pujde genericky, brute force, nekdo filipem) - chci mit tu
> vlastnost - zakoupim.

  A co kdyz vam ho firma neda?

 Priklad: Firma A ma patent na TCP CC. A ted oba dva vyvijite system pro
mobily, ktery umoznuje komunikovat pomoci TCP. Pozadate firmu A o licenci na
TCP CC.  ta vam ho neda (ma na to pravo). TCP CC neni nic zas tak
prevratneho, ale diky tomu nema vas system dostatecne dobrou propustnost,
takze na trhu s nim neuspejete.

  Mimochodem, jakkoli nebyl vyvoj TCP CC trivialni, tak myslim, ze stal
radove a radove mene nez vyvoj libovolneho leku ci jine patentovane veci.

> Proc? Od toho mame smlouvy.

  Jake smlouvy? Proste pokud mam na trhu dostatecny podil, musi byt ostatni
se mnou kompatibilni. Ale pokud jim nedam licenci (jakoze nemusim), tak mi
nemohou konkurovat.

> Ano, tyto veci nejsou patentovane, ac by nektere mohly (pokud vznikly v
> USA), na druhou stranu, za jak dlouho se dostaly do Akademicke obce? A
> kdyz vznikly sice na akademicke pude, ale zivil je business nekoho, kdo do
> toho lil spoustu penez?

  Neznam detaily jejich vzniku :-) A myslim, ze jsou primym vysledkem
akademickeho vyzkumu.

> Ano, s tim souhlasim - to ovsem neni problem patentu jako takovych, ale
> definice pravidel pro jejich ziskani a nakladani s nimi - to prece muzeme
> ovlivnit...

  Dobre tak jinak: SW patenty zjevne nejsou tak nepostradatelne, protoze pro
ochranu vysledku vyzkumu a vyvoje jsou pouzivany malo. Tedy jsou
postradatelne. Zato jsou hodne pouzivany ve spekulativnich kauzach.

  Chapal bych snahu o zavedeni pokud by byl problem s kradezemi
intelektualniho vlastnictvi, tak bych to chapal. Jaky problem resi zavedeni
SW patentu? (Standardy zjevne nikoli, jak jsem ukazal v predchozich mailech,
situaci v teto oblasti spise znacne zhorsi.)

							Michal Kara

--
PING 111.111.111.111 (111.111.111.111): 56 data bytes
---- Waiting for outstanding packets ----