OT:GPL

Neděle Únor 2 00:48:41 CET 2003

On Sat, Feb 01, 2003 at 07:36:05PM +0100, Hynek Hanke wrote:

> Omlouvam se vsem, ze z toho zase bude flamewar, ale nemuzu pristoupit
> na to, ze tu nekteri ostatnim ucastnikum konference vnucuji nepravdu.
>
> V GPL je explicitne receno, ze jediny komu musis dat zdrojaky je ten,
> komu das binarky. Je to proto, aby kazdy UZIVATEL software mel
> zaruceny 4 zakladni svobody svobodneho software. Toto a pouze toto je
> duch GPL.

Ne. Nepsal jsem o uzavrenem sireni. Psal jsem o verejnem.

> GPL nemluvi (a ani tise nepredpoklada, jak se snazis naznacit) o tom,
> KDO ma byt tvym uzivatelem. Cele FSF je tohle uplne ukradene, to to
> opravdu nelze pochopit?

Ne. Nepsal jsem o tom, kdo ma byt uzivatelem.

> Ukladat ti povinnost dat _mne_ zdrojak nebo binarku nejakeho programu
> je moc, ne svoboda. FSF jde jen o to, aby ten software byl svobodny
> (viz definice), nikoliv abych ho od tebe mohl vymahat.

Ne. FSF jde o to, aby dostupnost zdrojovych kodu byla realna a ne
teoreticka nebo jen deklarovana (kauza UnitedLinux i jine). FSF to neni
jedno a angazuje se.

> GPL FAQ jsem sam cely prekladal a o tom mistu, na ktere se odkazujes,
> nic nevim. Naopak z ostatnich dokumentu myslim pomerne jasne vyplyva
> to, co jsem zde popsal.  Pokud pokladas za rozumne rozdmychavat opet
> flamewar, prosim doloz svou domenku nejakou konkretni citaci ci
> odkazem a budeme se bavit o tom, co ktera strana (mozna ja)
> nepochopila nebo spatne interpretovala.

FAQ jsem cetl v anglictine, odkaz jsem uz poslal. Flamewar nedelam ja,
ale nekdo, kdo tvrdi, ze si myslim neco jineho, nez pisu a ze chci
udelat neco, o cem jsem se ani nezminil [napr. uprava GPL nebo odstavce
smerem nahoru ci dolu].

> Ja chapu, ze ty bys radsi, kdyby GPL byla napsana trosku jinak a kdyby
> si FSF myslela neco trosku jineho, a ja se ted nebudu hadat o to,
> jestli by potom byl svet lepsi a komunita svobodneho software
> stastnejsi, nevim, mozna ano, ale toto tve prani proste nemuzes
> podavat nevim kolika stum ctenaru teto konference jako fakt. Nic vic,
> nic min.

Ne. Nechci jinou GPL. Nepsal jsem o tom, ze bych ji menil. Psal jsem o
tom, co je slusne a dobre. To je fakt. A to i pres to, ze (zrejme Ty)
treba prosazujes jako jediny preklad free slovo "svobodny". Znam free
beer, free refill, free taxes a dalsi freeneco. Nevidim jako jedine
mozne slovo preklad "svobodny". A proto take nevidim duvod, proc bych
mel vice dbat na preklad a Tvuj dojem "nic o tom mistu nevim", nez na
puvodni text GPL a jeji FAQ. Take nevidim duvod, proc bych mel chtit
cokoliv z toho, co mi zde podsouvate.

--
                        Milan Kerslager
                        E-mail: milan.kerslager na pslib.cz