Delka podpory jednotlivych distributoru

Michal Dobes dobes na tesnet.cz
Čtvrtek Únor 20 11:23:10 CET 2003

Stanislav Meduna wrote:
> :> A majitele techto zarizeni jsou s nima spokojeni, hlavne proto,
> :> protoze novy ekvivalent stoji vic, nez je cena celych jejich firem.
> :
> : ....a kazdy den se modli, aby se na tom zarizeni neco neporouchalo, protoze
> : pak by byli uplne a definitivne v pr..., protoze uz by to nikdo nedokazal
> : opravit? ;)

V podstate ano. Ale zatim se to vzdy podarilo donutit k dalsi praci.
Az to jednou nepojede, tak bude konecna. :-(
Bohuzel jsem schopen uvest nekolik dalsich podobnych prikladu
z oblasti, kde by z toho vetsine naroda bylo hodne spatne.

> V horsom pripade presne tak. V tom lepsom maju s vyrobcom toho
> zariadenia zmluvu o supporte, ktora tuto zodpovednost presuva
> na neho :-)

Zminene systemky se davaly do provozu v jine dobe, tenkrat se
s tim IMHO nikdo nezalamoval. A novovlastnikum nezbyva nic
jineho, nez to udrzet v provozu, protoze na nove nemaji.

Sezente dneska normalniho vyrobce u ktereho budete mit zaruku,
ze bude jeste za 10-15 let existovat. A jsou oblasti, kde jsou
tyto zaruky v CR jakoukoliv firmou nezaplatitelne (treba nektere
reseni od Siemense :-).

> [...]
> spracovavajuci objem dat, ktore by clovek na PC zvladol aj
> shell-skriptom :-) Aby som len nekrivdil, ma to realtimovy
> operacny system, programuje sa to jazykmi optimalizovanymi
> pre riadenie na takejto urovni a odolnost a QA (tak hw, ako aj
> sw) je na trochu lepsej urovni.
>
> Lenze tie projekty bezia desiatky rokov. A pokial clovek takyto
> projekt robi, tak si proste radsej kupi hw od Siemensu
> za nehorazne ceny, pretoze vie, ze bude podporovany aj po tych
> 20 rokoch (a naozaj je!), a nie od janko-z-hornej-dolnej.com,

Presne tak, pokud je uloha resitelna pomoci PLC, tak je to vyborna
vec. Potiz obcas nastava, kdyz to ma nejakou nadstavbu na rizeni/
sber/vizualizaci treba na PC, u toho po nejake dobe muze nastat
pruser. Pokud se k tomu ucelu pouzije neco rozumnejsiho (treba
IBM nebo Sun, nekteri jsou zde na nej asi vysazenejsi:), tak sance
na dlouhodobejsi udrzeni v provozu je vetsi. Bohuzel obcas zakaznika
presvedcit na to, ze tam bude neco jineho nez PC je dost narocne
a vycerpavajici.

> Existuju aj riesenia postavene na PC, ktore su z kvalitativneho
> hladiska na minimalne rovnakej a z vykonoveho na velmi
> podstatne vyssej urovni, navyse stoja daleko menej. Ale prave
> z dovodu supportu sa nijak zvlast rychlo nepresadzuju
> a ak, tak na riadenie veci, kde sa zase nic tak moc
> nestane, keby boli nejaky cas riadene v nejakom fallback
> rezime rucne alebo nesli vobec.

Po deseti letech snahy pouzivani prumyslovych PC zacinam mit
k teto technologii zcela zasadni odpor. Nezbyva nez souhlasit,
ze je to urceno jen pro jednorazove projekty (pobezi to max
rok a pak se to zahodi) nebo pro vyuku pri omezenem rozpoctu.
Jen snaha v prubehu pul roku koupit neco 2x stejne je zcela
iluzorni a i kdyz se to jmenuje stejne, tak je to misto
reviza A uz revize B a obcas je v tom schovano zmen na
nekolik mesicu vyzkumu. A to pomijim stav, kdy si neco
takoveho koupite za par MKc, pak je problem, nastoupi
reklamace a je tvrzeno, ze neco takoveho vam nikdy nebylo
prodano. Ok, nekteri velci dodavatele se takto nechovaji.
U nich v oblasti prumysloveho PC clovek spise pozoruje
stav, kdy po roce pouzivani se clovek na ne obrati
s problemkem a oni s udivem zjistuji, ze nekdo tak
historickou vec jeste pouziva a za mirny poplatek vam
aspon nabidnou vymenu na novou verzi (National Instruments
je priznivcem teto strategie) a jsme opet u vyzkumu,
co se proboha zase vsechno zmenilo?

> Dlzka supportu musi byt primerana dlzke zivota produktov,
> ktore su na danom systeme postavene. Ak tu nejaky distributor
> povie, ze podpora bude rok alebo tri roky alebo 5 rokov,
> automaticky sa tym vylucuje z nasadenia v projektoch beziacich
> dlhsie. Nieco take ma svoju cenu a nevravim, ze to musi
> byt v cenniku. Veticka "pokial chcete dlhsi support, zavolajte
> a dohodneme sa" by mozno veci pomohla, v reali by to ale nesmelo
> byt drahsie ako podmienky podpory konkurencie.

Souhlas.
Ale kdyz to shrnu:
V oblasti linuxu zatim neni nejaky distributor, ktery by s timto
pravdepodobne pocital.
Pokud chci delat projekt s takovouto zivotnosti, tak bud musim
sahnout po necem, co tu podporu ma nebo si celou podporu vseho
resit ve vlastni rezii, coz pravdepodne neustojim (pokud nebudu
obluda jako zmineny Siemens). At uz pouziju neco s podporou
nadlouho nebo to bude delat sam, tak to velmi casto nebude
chtit zakaznik zaplatit. Takze konci u reseni, kde ho ceka
osud zminovany uplne nahore. :-))

	Majkl