Delka podpory jednotlivych distributoru

Zdenek Kabelac kabi na i.am
Čtvrtek Únor 20 16:08:11 CET 2003

Stanislav Meduna wrote:

> Aha, takze tvorca distribucie ma kristalovu gulu a presne vie, ktora
> z third-party aplikacii bude postihnuta ktorou zmenou (ktoru on
> povazuje za nepodstatnu) a napise mi prislusne release notes.

Nebavime se tu o tom, ze na letiste 'vrazite' aktualni unstable
a budete se modlit aby to nespadlo :)

Proste nahradite stable distribuci jeji novejsi stable verzi
a provedete testy...

> A admin si urobi v kancelarii kopiu 150 km dialnice s niekolkymi
> tunelmi, vsetkeho hardware s tym spojeneho (pripadne si po vikendoch
> naprogramuje simulator s ich presnym modelom) a pocas toho
> pol dna zopakuje vsetky testy, ktore sa robili pri uvadzani do prevadzky,
> vratane dlhodobych.

Kdyz se nekomu stary system libi a je s nim spokojeny - tak at
ho pouziva dal - ale at 'neotravuje' s tim, ze by chtel 'jen' pridat
podporu na nejnovejsi grafickou kartu - ze jinak je s tim happy.

Tohle mu proste zadarmo nikdo delat nebude a bude si muset sahnout
hodne hluboko do kapsy napr. GeForce4 do XFree3.3.2, asi jen tak nekdo
neportne :)

> Ak Linux pre podobne nasadenia nechceme, v poriadku. Ak ano,
> treba s takymito otazkami pocitat.

Ja bych to formuloval jinak - nechceme podporovat binarni kompatibilitu
- mame prece zdrojaky -  ty kompilujeme
(Se vubec divim ze se Linus nechal ukecat k binarnim modulum
do jadra, kdyz se tam stejne kazdy mesic ty struktury meni)

K aplikaci mam kazdy normalni programator napsany testy
- ty spusti a vidi jestli ta vec jede nebo ne
- kdo to takhle nedela tak ma holt smulu
a bud se takto nauci postupovat a nebo bude pouzivat neco jineho.

Ja bych se s tim ale netrapil...

> Disaster recovery plan je sucastou kazdeho projektu, kde downtime
> stoji realne peniaze. Co v takom pripade urobim musi byt jasne
> davno predtym, ako nedostupnost niektorej casti systemu realne
> hrozi.

Jo ale system ma nejakou zivotnost - s linuxem mate vyhodu ze
proste aplikace prelozite s novym zelezem a mate dost vysokou
sanci (jak se te oblibene tvrdi - hranici s jistotou),
ze to pobezi.

Taky bych si rad nainstaloval WindowsXP na 100MHz Pentium -
protoze nova verze nejakeho softu je jen pro WinXP - a o Win3.1
ti lidi v zivote neslyseli - jenze na rozdil o Linuxu si
tady hezky znovu zaplatite i za vsechen ostatni soft.

> Su aplikacie, kde je v podobnom pripade lepsie kupit 20 GB disk
> a urobit mu software clipping na maximalnu velkost tym strojom
> podporovanu. V takom pripade totiz zmenim iba jednu sucast
> a nestane sa mi, ze s novym motherboardom zistim, ze aplikacia
> padne na hubu kvoli deleniu nulou, pretoze vdaka prirychlemu
> procesoru akysi citac nestihol docitat ani do 1 (realny priklad
> spred par rokov, tusim slo o nejaku kniznicu od Borlandu,
> takze postihnutych bolo celkom dost).

To je presne to proc rikam ze podporovat software na starych
knihovnach je nesmysl - prece nebudete backportovat vsechny
patche z glibc6 na libc5 a z ni zase na libc4  jen proto,
aby nekdo nemusel preklada 20 let stary kod napsany v Fortranu.

Proste se vezme kod Fortranu a prelozi se v novem system a
opravi se chyby, ktere tam jiste byly a novy kompilator
je nahlasi a otestuje se to.

Z vlastni zkusenost - novejsi systemy zpravidla pochytaji
daleko vice chyb nez predchozi verze.

Samozrejme je zde rozdil ve filosofii - kdy Windows je system
binarek - Linux system zdrojaku...

To ze M$ musi drzet 10 let binarni kompatibilitu je jejich
rozhodnuti  a taky jsou za to kralovsky placeni.

--
  .''`.
 : :' :    Zdenek Kabelac  kabi@{debian.org, users.sf.net, fi.muni.cz}