USB-storage - jak funguje ?

Petr Skoda skoda na pleione.asu.cas.cz
Čtvrtek Leden 23 21:53:30 CET 2003

On Wed, 22 Jan 2003, Adam Pribyl wrote:

> On Wed, 22 Jan 2003, Michal Cihar wrote:
>

> Alespon u teto serie ze ktere LCD2 take vychazi neni podpora USB mass
> storage ale jedna se o jakysi proprietarni paskvil.

Domnivam se, ze je to asi neco jineho - snad cely Internet jsem prohledal
vsemi moznymi prohledavaci ale o gsmart LCD je jen par recenzi novinaru ,
par stranek vyrobce (vse jen pro WIN) a to je vse. Pak jen stovky nabidek
internetovych obchodu apod. Takze co je v tom za cip nevim a svuj zatim
nechci rozdelavat.

Ale tvrdili vehementne ze je to uplne neco jineho - protoze ma FLASH ROM
na ukladani snimku (mini maji RAM a chcipnou-li jste bez fotek) a ma
podporu usb-storage (coz je pry novinka - podle reklam co uvadeji jde
dokonce o multifunkcni zarizeni : Digitalni fotak a videokamera, webova
kamera a prenosny disk ! (pravda jen 16MB) ;-)

V rezimu webkamery to blaboli ve vypisech same FF jen vyrobce se hlasi
hrde sunplus.

> Naproti tomu k mini2 a mini3 drivery v gphoto2 2.1 funguji jiz velmi
> spolehlive.

S temi jsem si ani neskrtl - myslim ze to umi JEN USB-STORAGE.

> Tedy pokud mustek zase u tohoto fotaku nevymyslel neco noveho, je mozne ze
> bude fungovat s nekterym stavajicim driverem. Pokud ne (zrejme bude
> minimalne zmene prave to identifikacni cislo zarizeni) dej vedet, vyvojar
> ovladacu je velmi vstricny a s trochou informaci by se mozna dal driver
> udelat velmi rychle.

Mam dat vedet komu ?  Necitim se na to komunikovat s kernel-guru ;-)
Nebo mas na mysli vyvojare gphoto ? Tam se pise ze s USB-storage se
nebudou zabyvat.

CO jsem zatim videl tak tam lidi napisou jen VendorID a Produkt ID
pak nejaka jmena - asi jako remark, a pak ty FLAGY (obvykle jen
neco jako US_PR_BULK, NULL, US_FL_START_STOP
Uz zacinam pomalu studovat protokol co to znamena ...

To nebude ono ... (viz vyse) - nechodilo

> ano. viz tuto stranku.
>
> Neco malo o gsmartu jsem shromazdil na
> http://bbs.cvut.cz/~covex/gsmart/

Tuhle jsem jeste neznal.

Jeste me napadlo: pokud vas to stale bavi ;-)

Pod Windows XP Home se objevuje informace o tom USB disku takhle: Nemuze
tam byt zakopany pes - treba je ta FATka nejaka posunuta ?
(opisuju to z papiru takze to neni uplne)

Vyrobce [Standardni diskova jednotka]
USB Device   USB Device  ((( tady maskuji i pod win co je to zac ;-)
Bajtu/sec  512
oddilu 1
sec/stopu 63
velikost 16 450 560 byte
cylindru 2
celkovy pocet sectoru 32130
pocet stop 510
stop/cyl  255
oddil c 0
velikost oddilu 16 346 624
Poc. posun oddilu 20992 byte     !!!! Tady tomu nerozumim

----------------------
Vyznate se nekdo ve FATce ? Je to to same co je n FD nebo ne ?
20992/512 je 41 sektoru ktere jestli to chapu jsou pred zacatkem dat -
ale to neni delitelne zadnym znamym cislem sektoru na stopu u FD (ani 18
ani 9,ani 15) ze by ty simulovane stopy byly necele ?

Dale 16MB by melo byt 16777216 bytu - velikost 16450560 da
326656 a deleno 1024 je 319 KB - zas takova divnost ?

Asi je to uplne zmatene - muzete mi nekdo kdo mate funkcni nejake
USB-strorage poslat co o nem rika "spravce Zarizeni" a jak to hlasi Linux
do messages ?

jeste pro poradek posilam vypisy vseho co je zajimave :
Treba vas neco napadne :

nejprve cat /proc/bus/usb/devices

T:  Bus=01 Lev=01 Prnt=01 Port=01 Cnt=01 Dev#=  2 Spd=12  MxCh= 0
D:  Ver= 1.00 Cls=00(>ifc ) Sub=00 Prot=00 MxPS= 8 #Cfgs=  1
P:  Vendor=055f ProdID=c431 Rev= 1.00
S:  Manufacturer=Sunplus Co Ltd
S:  Product=USB Device
C:* #Ifs= 1 Cfg#= 1 Atr=80 MxPwr=500mA
I:  If#= 0 Alt= 0 #EPs= 3 Cls=08(stor.) Sub=06 Prot=50 Driver=usb-storage
E:  Ad=87(I) Atr=02(Bulk) MxPS=  64 Ivl=0ms
E:  Ad=08(O) Atr=02(Bulk) MxPS=  64 Ivl=0ms
E:  Ad=89(I) Atr=03(Int.) MxPS=   1 Ivl=1ms

potom vypis dmesg po pripojeni na drat :

hub.c: USB new device connect on bus1/2, assigned device number 2
usb.c: USB device 2 (vend/prod 0x55f/0xc431) is not claimed by any active driver.
Initializing USB Mass Storage driver...
usb.c: registered new driver usb-storage
scsi1 : SCSI emulation for USB Mass Storage devices
  Vendor: USB       Model: Device            Rev: 1.00
  Type:   Direct-Access                      ANSI SCSI revision: 02
WARNING: USB Mass Storage data integrity not assured
USB Mass Storage device found at 2
USB Mass Storage support registered.

a potom dmesg po pokusu o namountovani VFATky na /dev/sda1
(zkouseno i jine sdax i samotne sda) Tohle jedinne neco rika:

Attached scsi removable disk sda at scsi1, channel 0, id 0, lun 0
SCSI device sda: 32768 512-byte hdwr sectors (17 MB)
sda: test WP failed, assume Write Enabled
 sda: sda1
SCSI device (ioctl) reports ILLEGAL REQUEST.
SCSI device sda: 32768 512-byte hdwr sectors (17 MB)
sda: test WP failed, assume Write Enabled
 sda: I/O error: dev 08:00, sector 0
 I/O error: dev 08:00, sector 0
 unable to read partition table

ted kus /var/log/messages (vse je jako vyse dmesg jen je navic tohle:

t claimed by any active driver.
Jan 22 00:35:54 syrma /etc/hotplug/usb.agent: Setup usb-storage for USB
product
55f/c431/100

Nemuze byt tady chybka ?    (ta 100 je asi chybne ctena revize 1.00 viz
radek P:   v devices vyse)

Jak vidite vse skoro jde az na tu FATku

Posledni co vim je lsusb:

Bus 001 Device 002: ID 055f:c431 Mustek Systems Inc.
Device Descriptor:
  bLength                18
  bDescriptorType         1
  bcdUSB               1.00
  bDeviceClass            0 Interface
  bDeviceSubClass         0
  bDeviceProtocol         0
  bMaxPacketSize0         8
  idVendor           0x055f Mustek Systems Inc.
  idProduct          0xc431
  bcdDevice            1.00
  iManufacturer           1 Sunplus Co Ltd
  iProduct                2 USB Device
  iSerial                 0
  bNumConfigurations      1
  Configuration Descriptor:
    bLength                 9
    bDescriptorType         2
    wTotalLength           39
    bNumInterfaces          1
    bConfigurationValue     1
    iConfiguration          0
    bmAttributes         0x80
    MaxPower              500mA
    Interface Descriptor:
      bLength                 9
      bDescriptorType         4
      bInterfaceNumber        0
      bAlternateSetting       0
      bNumEndpoints           3
      bInterfaceClass         8 Mass Storage
      bInterfaceSubClass      6 SCSI
      bInterfaceProtocol     80 Bulk (Zip)
      iInterface              0
      Endpoint Descriptor:
        bLength                 7
        bDescriptorType         5
        bEndpointAddress     0x87  EP 7 IN
        bmAttributes            2
          Transfer Type            Bulk
          Synch Type               none
        wMaxPacketSize         64
        bInterval               0
      Endpoint Descriptor:
        bLength                 7
        bDescriptorType         5
        bEndpointAddress     0x08  EP 8 OUT
        bmAttributes            2
          Transfer Type            Bulk
          Synch Type               none
        wMaxPacketSize         64
        bInterval               0
      Endpoint Descriptor:
        bLength                 7
        bDescriptorType         5
        bEndpointAddress     0x89  EP 9 IN
        bmAttributes            3
          Transfer Type            Interrupt
          Synch Type               none
        wMaxPacketSize          1
        bInterval               1
  Language IDs: (length=4)
     0409 English(US)

Omlouvam se, ze s tim obtezuju vsechny ale vice hlav vice vi ... :-)

Nez budu obtezovat vyvojare radsi bych si to vyrikal s nekym tady (treba
jsem uplne blby a nemusim to hned vyhlasovat do sveta ;-)

Diky za trpelivost pokud jste docetli az sem !

*  Petr Skoda                         Tel   : (323) 649201, l. 361     *
*  Stelarni oddeleni                          (323) 620361, 620136     *
*  Astronomicky ustav AVCR            Fax   : (323) 620250             *
*  251 65 Ondrejov                    e-mail: skoda na sunstel.asu.cas.cz  *
*  Ceska republika                            pskoda na mbox.cesnet.cz     *