mount ntfs charset 1250

Honza Houstek houstek-lists na utf.troja.mff.cuni.cz
Středa Červenec 30 14:23:26 CEST 2003

> co znamena "zere data"? straca ich, je narocny na HDD, nieco ine ? :)
> inak - usudzujete spravne boli 1* NTFS a teraz budu
> 1*ext3+1*asi_ext3_inyHDD

Znamena to, ze kdyz v linuxu NTFS partici pripojite RW, zapisete tam
nejaka data, udelate umount (+ v pripade NTFS mozna jeste nejake cary
kolem "fixace" toho, co se tam provedlo, viz dokumentace) a pak to
pripojite ve windows, tak existuje dost velka pravdepodobnost, ze ten
disk bude zkorupteny a ze dojde ke ztrate dat.

Jeste jednou: RW ntfs neni v soucasne dobe pouzitelne k nicemu jinemu, nez
testovani.

> Debian Woody stable, KDE3.1.2, X4.2.1, 2.4.21, upgrade kazde 3 dni
> inak pri kopmpilacii som dal UTF8+1250+8859-2 vid cast .config

To jsou pravdepodobne jen NLS moduly (CONFIG_NLS_*). Ty muzete zkompilovat
klidne vsechny, pouziji se, kdyz budou treba. Pokud chcete pracovat s
ceskou FAT32, tak potrebujete CONFIG_NLS_CODEPAGE_852, ktery vam chybi
(tedy podle toho minuleho odstavce, zadny .config ve vasem mailu pritomny
neni).

Dulezitejsi je volba CONFIG_NLS_DEFAULT, ktera dela to same jako mount -o
iocharset= (bez uvedeni teto volby se pouzije jako default). Cili pokud
mate Woody, ktery nepouziva utf8, tak tam patrne chcete mit iso8859-2.
Pak staci FAT pripojovat pomoci mount -o codepage=852 (coz vam v soucasne
dobe patrne nefunguje, protoze nemate prislusny NLS modul).

> ako to jednoducho zistim ?

Zalozite soubor ěąčřľýáíé.©®« a podivate se na nej tak, jak jste zvykly
(ls, mc, nejake graficke udelatko apod.). Chtel jsem se tim dotazem jen
ujistit, ze problem je skutecne na urovni pripojovani filesystemu.

> neviem, ci sme sa rozumeli. xcel som, aby to pri NTFS>ext3>vfat bolo
> VSADE OK,

Ale rozumneli. Tohle JE mozne (me a spouste jinym to funguje).

> ale som ochotni aj prijat, ze to bude ok iba na ntfs a vfat - na ext3 to
> bude "vyzerat blbo" ale pri/po kopirovani na fat32 uz OK

Tohle jsem prave psal, ze se mi prilis nezda. Musely by se dve ruzne chyby
navzajem vyrusit, protoze normale to funguje vsechno spravne.

Rekapitulace:

* overit, ze system "umi" cesky - nastavit ceske locales (alespon
LC_CTYPE), zkontrolovat font, zkontrolovat nastaveni aplikace apod.,
proste to dostat do stavu, kdy lze vytvaret a cist nazvy souboru cesky
alespon na nativnim filesystemu

* zkompilovat kernel s prislusnymi NLS moduly a default nastavenym na
iso8859-2

* pripojovat NTFS bez dalsich parametru a FAT32 s -o codepage=852

-- Honza Houstek

Daląí informace o konferenci Linux