Jazykový koutek (Re: FAQ: Co je to autentifikace?)

Pondělí Březen 24 23:21:22 CET 2003

On Mon, 24 Mar 2003, Martin `MJ' Mares wrote:

> Copak na něm vlastně je nesmyslného? Četl jsem tento názor v různých
> konferencích už několikrát, ale autoři vždycky opomněli připsat, co je
> k tomu vedlo. Sám již léta používám tvar "autentikace", který je mému
> jazykovému cítění nejbližší, ale už si jím také nejsem tak jist, jak
> jsem býval, a tak jsem se pustil do pátrání, který ze tvarů "autentizace",
> "autentikace" a "autentifikace" je ten pravý. Zde vizte výsledky.

Kdyz uz to tady probirame, tak vec se ma AFAIK takto:

1. Bylo to konzultovano s Ustavem pro jazyk cesky a ten preferuje
   vyraz "autentizace" (psal o tom napr. Vlastimil Klima do
   security na underground.cz).

2. Termin "autentizace" byl mezi (opravdovymi <g>) odborniky zazity
   uz pomerne dlouho a napr. ho (jako jediny spravny) uvadi slovnik
   "Anglicko-ceska terminologie bezpecnosti informacnich technologii"
   od Honigove a Matyase, ktery lze asi povazovat za smerodatnou
   prirucku v teto oblasti.

Podobna situace je v "sifrovat" vs. "kryptovat" (pochopitelne ve
prospech sifrovani).

Proste je to fait accompli: problem uz byl davno vyresen, akorat to mnozi
odmitaji vzit na vedomi. Pokud se ale nekdo chce blysknout tim, jaky je
velky a terminologie znaly "odpornik", tak samozrejme muze
"autentifikovat" a "kryptovat" do aleluja.