Jazykový koutek (Re: FAQ: Co je to autentifikace?)

Martin `MJ' Mares mj na ucw.cz
Pondělí Březen 24 23:56:16 CET 2003

Zdravím!

> 1. Bylo to konzultovano s Ustavem pro jazyk cesky a ten preferuje
>    vyraz "autentizace" (psal o tom napr. Vlastimil Klima do
>    security na underground.cz).

Psal, ale už jaksi nezmínil, proč že by to mělo být správně. Zkusím
se tam zeptat.

> 2. Termin "autentizace" byl mezi (opravdovymi <g>) odborniky zazity
>    uz pomerne dlouho a napr. ho (jako jediny spravny) uvadi slovnik
>    "Anglicko-ceska terminologie bezpecnosti informacnich technologii"
>    od Honigove a Matyase, ktery lze asi povazovat za smerodatnou
>    prirucku v teto oblasti.

Zrovna na tuto příručku jsem ještě nenarazil, ale vůči terminologickým
slovníkům v počítačové oblasti jsem dosti skeptický -- obvykle to, jak
se opravdu mluví, odrážejí pramálo. A snahy o kodifikování nesmyslných
termínů typu "slabika" to jen potvrzují.

Opravdovost odborníků si měřit netroufám, ale soudě podle situace,
nevěřím, že by v tom byť mezi odborníky panovala shoda.

> Proste je to fait accompli: problem uz byl davno vyresen, akorat to mnozi
> odmitaji vzit na vedomi.

Možná proto, že pro to vyřešení tak nějak chybí důkazy (nebo že jim,
jako například mně, nepřijde, že by se jednalo o problém :-) ).

				Have a nice fortnight
--
Martin `MJ' Mares   <mj na ucw.cz>   http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~mj/
Not all rumors are as misleading as this one.