vytvareni novych RAID mirrorovych disku

Miroslav BENES mbenes na tenez.cz
Čtvrtek Květen 15 07:48:38 CEST 2003

> Ze vsech prikladu, co se v teto diskusi objevily, se zda, ze jedna moznost
> je vzdy H=16 a druha vzdy H=255 (a primerne mensi C).

To zalezi na kapacite.
Kvuli BIOSu (kde se cislo hlavy udava 1/2 registru - tedy 4-mi
bity) se ustalilo hlasit pocet hlav jako 16. Z podobneho duvodu
je pocet sektoru na stopu 63 (to se nastesti nemeni, i kdyz uz
je od dob 210MB obvykle disku promenny).
Carovat se tedy da jen s poctem sektoru - a ten se obvykle
"stlaci" pod 1024, aby se dal cely disk adresovat pomoci funkci
s DOSu (kde je pro pocet stop vyhrazeno 10 bitu). Na(ne)stesti
je cislo hlavy 1-bytove, takze se muze pohybovat az do 255.
Disku je to sumafuk, BIOS to taky dokaze prekousnout (to je
prave ten rezim LBA). Problem je akorat v tom, ze cisla 255 a 16
jsou nesoudelna, takze kdyz se celkovy pocet sektoru disku
podeli 63 (pocet sektoru na stopu) a poctem hlav (16/255),
dostaneme pocet stop. No a kdyz se z techto udaju zase zpetnym
znasobenim vratime ke kapacite, zakonite nam vyjde neco jinho
pro 16 a pro 256.

BTW pro disk nejakych 4 GB vyslo v rezimu LBA H=128 (pocet
cylindru byl nekde kolem 1000). Tady by ty problrmy se zmenou
kapacity nenastaly, ale tyhle disku uz asi do RAIDu bude
zapojovat jen masochista...

> Zrejme zase nejaky
> projev tech zhovadilych limitu na hodnoty C, H a S (nemluve o tom, ze cele
> CHS je naprosta zhovadilost).

Ale nejak se ta kapacita prese musi urcit ! Krome toho na SCSI
je to snad obdobne, ne ? (myslim tim definovani kapacity pomoci
geometrie).
To co je opravdu "zghovadilost" je nekompatibilita mezi
pristupem s BIOSu a z DOSu, kde se musi rozdily obchazet pomoci
berlicky LBA...

Z vlastni zkusenosti muzu rict, ze me v podobnych pripadech
vzdycky pomohlo prepsat prvnich 512B nulami + restart + zakazani
v BIOSu. Pak se disk vzdycky detekoval v rezimu "H=16". Ale
mozna to opravdu pujde jen pro prvni kanal, jak tu nekdo
poznamenal - ja to na jinem vlastne ani nikdy nezkousel.
Kazdopadne kdyz takto pripojite novy disk a udelate na nem
(jakoukoliv) partisnu, mel by si kernel geometrii vycist z MBR a
pak by IMHO nemel byt problem takto "osetreny" disk
poloautomaticky zapojit do RAIDu (tj. smaz tu "pomocnouL
partisnu + vytvor nove podle potreby).

Miroslav BENES
E-mail   : mbenes na tenez.cz
TENEZ Chotebor, a.s