Placena podpora SUSE,vyplati se?

Michal Kubecek mike na mk-sys.cz
Neděle Listopad 2 20:12:49 CET 2003


On Sun, Nov 02, 2003 at 03:47:54PM +0100, Lukáš Matela wrote:
>
> Myslím si ale, že hodně důležité jsou i věci jako Samba server nebo 
> server pro tisk případně nějaký interanetový server apache, sdílené 
> připojení po modemu a přeposílání přijatých faxů na stanice do mailů. 
> S tím Vám už ale NECHTĚJÍ radit. Něco málo je ale na druhou stranu 
> popsáno v přiložené příručce a za to patří SuSE dík. 

V tomto konkrétním případě těžko můžete čekat něco výrazně jiného. Předpokládám,
že se bavíme o instalační podpoře, kterou dostáváte jako součást "SuSE Linux CZ".
Odečtete-li z jeho ceny náklady na výrobu a logistiku a vydělíte to obvyklou
hodinovou sazbou u firmy tohoto typu, nedostanete nijak závratnou dobu pro
poskytování instalační podpory. Jistě by byl možný i model, kdy by poskytovali
podporu ztrátově jako formu PR aktivity, ale všechno má své meze. Pokud by si
tím sami konkurovali vlastní placené podpoře (což je IMHO hlavní zdroj příjmů),
byla by to sebevražda.

> SuSE) bych důvěru dal. Na druhou stranu jsou na konferenci lidé, kteří 
> umějía znají, ale jejich odpovědi mi někdy připadají lakonické a 
> arogantní. A vím že právě takovým lidem bych důvěru nedal. Trochu 

Klidně se přiznám, že občas jsou mé odpovědi také lakonické a arogantní.
Hlavně v případě, že se někdo ptá na věci, které by sám našel během pěti
minut, kdyby si přečetl dokumentaci, nebo dokonce na věci, které sem vůbec
nepatří (třeba kde sehnat instalačky Windows NT). Mezi klasickým supportem
a diskusním listem je dost podstatný rozdíl. V případě, že využijete support
k řešení problému, který je popsán na první stránce dokumentace, plýtváte
tím svými prostředky (lidově řečeno: za blbost se platí :-) ), takže je to
celkem váš problém. Oproti tomu v diskusním listu plýtváte časem někoho, kdo
se dobrovolně rozhodl vám pomoci (takže určitá míra arogance je pochopitelná).

> se bojím, aby nějaká SW poradenská firma nezaměstnávala právě 
> takové lidi, protože to co mi na PC nastaví chci vysvětlit (a pochopit) 
> a ne jen tupě používat. Chci např. vědět, že mi nainstalovali ten a ten 
> imap server, protože dobrý v tom či oném, kdežto jiný má ty a ty 
> mouchy ... 

V případě placené konzultace bych podobné informace považoval za samozřejmou
součást, zejména v případě, že si o ně zákazník výslovně řekne. Ale jako
v každém oboru, i zde jsou poskytovatelé služeb různí. Nejvhodnější řešení,
jak takové riziko omezit, je asi výběr podle referencí.

                                                              Michal Kubeček


Další informace o konferenci Linux