Použití Fedora Project v praxi a realita

Neděle Listopad 23 19:26:27 CET 2003

On Sat, Nov 22, 2003 at 02:38:40PM +0100, Jan ' Kozo ' Vajda wrote:
> :> Na stranke http://fedora.redhat.com/about/trademarks/guidelines/page5.html
> :> pisu, ze Publishing and Marketing modifikovaneho software nemozes nazyvat
> :> "Fedora", a ked publikujes celu distribuciu, musis zmenit FEDORA-LOGOS a
> :> ANACONDA-IMAGES.
>
> cestne sa priznam, ze nepouzivam RH(subjektivne nepodstatne dovody), ale
> uz hodnu chvilu sledujem tuto debatu a priznam sa, ze po tom to
> poslednom vyjadreni mi unika dovod, preco Fedora Projekt vznikol, ked
> presne tieto iste veci ludia kritizovali na RH distro a toto boli
> [...]

Jak tady jiz padlo nejmene 100x (viz drivejsi thready, kde se vedecky
angazoval i kolega Janik), ochranna znamka identifikuje vyrobek. Z
duvodu ochrany zakaznika je potreba zajistit, ze nedostanete jiny
vyrobek, ktery nese stejnou znacku (klamani zakaznika). Proto musi firma
do posledniho muze branit svoji registrovanou znamku, pokud se dozvi o
problemu (tj. ze ji nekdo zneuziva, resp. porusuje zakonem nebo jim
stanovene podminky pouziti).

Kdyz to firma (sdruzeni) neudela, riskuje ztratu znacky, protoze
kdokoliv muze prokazat, ze dany pojem je obecne oznaceni, ktere
neidentifikuje vyhradne vyrobek vlastnika znamky.

Ochrannou znamku si takto chrani i Linus (pravni zastupci jeho
zamestnavatele), ale i Red Hat, Inc. Stejne to dela i Debian (nekdo z
Debianistu zde prezentoval odkaz na stejnou podminku prava na oznaceni
Debian, jako ma Fedora [tj. pouze nemodifikovany original]).

Vyse uvedene je dle prava USA. V Evrope je to podobne, i kdyz ne tak
drsne. Nicmene pokud pracujete s globalnim vyrobkem, nemuzete si dovolit
ztratu znacky ani v USA. A pokud to nekdo tak nedela, riskuje opravdu
hodne.

To, ze firma Red Hat, Inc. nedovolovala komercnim subjektum (a pouze
jim!) redistribuci distribuce (v kramech, casopisech), bylo dle meho
soukromeho nazoru proto, ze "Red Hat" oznacuje i nazev firmy a riziko
ztraty znacky by bylo neumerne (a pro firmu smrtici).

Fedoru i Debian (a jine podobne distribuce) lze tedy sirit (tj.
redistribuovat) s jejich ochrannymi znamkami pouze v jejich originalni
podobe. Po modifikaci je potreba znamky odstranit.

--
                        Milan Kerslager
                        E-mail: milan.kerslager na pslib.cz