filesystems (was:live distribuce...)

Honza Houstek houstek-lists na utf.mff.cuni.cz
Středa Říjen 29 16:39:06 CET 2003

On Wed, Oct 22, 2003 at 10:47:03AM +0200, Aben Siatris wrote:
> aha. rozhodi data? takze asi nenahadzovat na disk ktory neni 100%tny

Prave se mi stalo, ze v SW raidu se objevili badbloky na jednom z mirroru.
Raid disk vykopnul z pole a jel dal. Filesystem tudiz vubec nic nepoznal.

Ad filesystem a fyzicky poskozeny disk - v takovem stavu je pochopitelne
chovani filesystemu nedefinovane. Sice by ciste teoreticky bylo mozne fs
navrhnout tak, aby skoda na datech byla v jistem smyslu minimalizovana
(napr. implementaci nejakych kontrolnich souctu nebo nejakeho stupne
redundance - neco jako SW raid uvnitr fs), ale pokud je me znamo, tak
zadny bezne uzivany fs se o nic takoveho nesnazi. Trochu lepe jsou na tom
z pochopitelnych duvodu jednoduche fs.

Je to stejne jako s pameti - s nenulovou pravdepodobnosti cas od casu
gamma kvantum prehodi nejaky ten bit a podle toho kde to provede se muze
stat leccos (od niceho az k totalni destrukci dat). Nedavno jsem se snazil
spocitat, jaka je stredni doba takoveho deje a vyslo to v intervalu cca
mesic - 10 let (chyba je velka, protoze vypocet vyuziva zjednoduseny model
a hodne parametru jsem odhadoval).

-- Honza Houstek