tuhnuti systemu

Jan Houstek houstek na utf.mff.cuni.cz
Pondělí Duben 19 02:39:11 CEST 2004

On Mon, 19 Apr 2004, Petr Vileta wrote:

> No a vy napriklad vite, zda mc pouziva "ls" nebo "dir" si to dela samo?
> Ja to nevim. Jak mam potom kontrolovat vsechny soubory, ktere mc
> pouziva? Navic nikde nemam zdrojak mc, vsechny mc ke kterym mam pristup
> jsou instalovane z balicku.

Listing adresare si dela mc zcela jiste samo. Rozhodne neparsuje vystup
externe spusteneho ls. Ostatne nikdo vam nebrani se o tom presvedcit,
muzete treba ls docasne prejmenovat, nebo sledovat syscally toho mc a
hledat prislusne exec*().

> Jenze jak ja vim, ze je poskozeny? O to prave jde. On "nefunguje" jak ma.

Nutno priznat, ze vlastnosti mc je, ze obcas opravdu dela trochu jine
veci, nez by od nej clovek ocekaval. Ten program by chtel prepsat (a pokud
mozno tak, aby z nej vzniklo funkcni mc a ne revolucni nefunkcni obluda).

> Ale jestli je poskozeny mc, nebo ls nebo co ja vim co jineho, to je
> prave to, co nikdo nevi ;-)

U baliku z distribuce mate jiz zminenou moznost jejich integritu overit.
U dobastlenych veci bez moznosti ziskat original to overite asi tezko.
Nicmene vzdy mate moznost si schovat ten original (nebo alespon jeho
kontrolni soucty).

> Ostatne tohle neni vec specificka pro nejaky konkretni operacni system.
> Muze to potkat stejne tak Linux, Widle, HP-Unix, MSDOS 6.22 a libovolny
> program ulozeny na disku.

Jako administrator unixovych systemu me vami popsane problemy skutecne
netrapi. Od drtive vetsiny software v systemu totiz mam a) zdrojak,
b) distribucni balicek, pokud ne, znam alespon zdroj, c) kontrolni soucty.

> A jaky?

Ma-li se to za den z niceho nainstalovat, tak se zvoli nejake casove
efektivni reseni, napr. standardni instalace nejake distribuce, o ktere je
znamo, ze v ni pozadovana vec je vyresena a funguje.

Jedna-li se o planovany upgrade cehokoliv, nejprve se cela vec v klidu
pripravi, promysli a otestuje, a pak se hladce s kratkym vypadnem vymeni.
Pokud se presto neco pokazi, vrati se to do puvodniho stavu a v klidu se
pripravi druhe kolo.

Jedna-li se o obnovu katastrofy, sahne se po zalohach.

> Ale to jeste neznamena, ze pri vypadku to bude stat 5 dnu a ja budu
> delat vuci zakaznikovi mrtveho brouka. I levne sluzby mohou byt
> poskytovany solidne, ne?

Z jakeho duvodu k tomu vypadku dochazi? Je-li to planovana odstavka, je to
o tom ji dobre naplanovat. Jde-li o havarii, mate zalohy. Nejak nechapu,
co vlastne resite.

-- Honza Houstek