KOMERCE: Linuxove sluzby?

Ing. Pavel Janousek Janousek na FoNet.Cz
Úterý Duben 20 15:37:26 CEST 2004

	Omlouvam se, mate pravdu ze to vyjadreni nebylo formulovano z
tohoto pohledu nejstastneji, tedy:

ad odberatel - mam SLA, penale za nedodrzeni

ad dodavatel - uzaviram SLA
	- mam pojisten upadek ci jak se tomu rika

Problemy:

I kdyz je dodavatel (povazuji to za samozrejme) pojisten, jak muze byt
vyse pojistneho kryti zavisla na vysi penale ze SLA, kdyz nikdo nevi,
jak dlouhy bude vypadek a tedy penale. Dovedu-li to do extremu -
vypadnou vsichni odberatele a i kdyz odberatele budou okamzite hledat
nahradni infrastrukturu (v tu chvili je jedno, zda-li opet outsorcuji
nebo nebudou verit nikomu nez sobe - jeste horsi varianta) tak maji
vysoke ztraty. Pokud se na hledani alternativy vykaslou, dopadne to tak,
ze dodavatel vypovi radne smlouvu (takze odberatel stejne musi jinam) -
nebo treba ohlasi bankrot - a mel by uhradit penale ze SLA - nema
penize, je pojisten, necha si vyplatit pojistku, ale ta nedostacuje (ani
po aktivaci pasiv) na nastradane penale - co ted?

Vsude se operuje s obchodni znamkou, znackou, renome apod. - to se da
dobre zpenezit, stale to neresi technickou stranku veci, jak to resit.
At se Vam zda, ze jste se dobre zajistil tim, ze odpovednost jste
presunul jinam a pripadne ztraty, ktere utrpite vypadkem mate zajisteny,
nemusi to tak byt. Malou "havarii" zpravidla ustoji vsichni a jeste pred
penalem, jenze mala lokalni havarie pomerne casto pusobi pouze jako
spousteci jiskra lavinoveho efektu (taky si jich uz par pamatujeme i v
IT).

> Muzete prece nakupovat jen u pojistenych dodavatelu. Pak se

	Ktery dodavatel krome zakladniho jmeni nejakym zpusobem
zverejnuje vysi sveho zajisteni? Tady se hraje na znacku, renome apod.

> nedostatecne pojisten. Snad i vy se muzete pojistit pro
> takovy pripad, ne?

	Ano a taky na tu pojistku vydelat, to znamena na zacatku si
pujcit na takovyto bussiness a tim padem dalsi zatez v podobe
splaceni.... (ne timto smerem jit nehodlam:->)

> Myslim, ze ne, u nas nefunguji pojistovny jako pojistovny,
> ale jako ustavy na prijimani a vydavani penez. Rizika se dnes

	:-) podepisuji... nejake osobni zkusenosti bych mel, pribuzni do
toho delaji pracovne, jsem rad, ze mne jista pojistovna nenavstivila a
nenabizi novy skvely produkt, protoze je daleko vyhodnejsi (pro ni
samozrejme), protoze stavajici je na nic... - pro zmenu zase pro ni,
protoze ma vysokou technickou urokovou miru => je draha...:-) (a nejde
smlouvu jen tak vypovedet ci ukoncit) - ale to je na zcela jinou
debatu...

	Takze zpet - jako odberatel mohu byt v klidu - dle meho poznani
trochu falesne. Jako odberatel, ktery by mohl byt zaroven dodavatel mam
predstavu o tom, jak by zadavatel mel vypadat a co splnovat - ze to neni
ani technicky dostatecne (pouze zduplikovani systemu v podstate nic
neresi) si myslim rovnez. Naopak si myslim, ze mohu byt klidnejsi v
pozici dodavatele - mam smlouvy, pojistku, nejake zakladni jmeni a
vysouditelny majetek a nic vic si na mne nikdo nevezme a ze se svym
bankrotem strhnu treba i dalsi? To je jejich problem, ja jsem spokojene
zavcasu vydelal a ted vyklizim pole (zabalim to)...- ano i takto se
"podnika".