Zope [WAS Práva souboru* na WWW]

Michal Samek spec_list na tony.cz
Pondělí Duben 26 10:41:16 CEST 2004

V So, 24. 04. 2004 v 22:04, Jaroslav Lukesh pĂ­ĹĄe:

> Tak ten index je naprosto pochopitelny, jinak by pristup do ZODB nebyl
> az tak rychly (a jako ze je pekne rychly - srovnejte benchmark zope s
> apachem kdy zope serviruje DTML soubory bez aktivniho obsahu a apache
> staticke HTML - zope da asi polovinu toho co apache).

Ja tohle povazuju za spatny navrh. Index by mel idealne "bydlet" na
disku v nejakem b-stromu a at se klidne cachuje, kdyz je kde. Tohle
reseni je proste obecne skalovatelne a vykonu neubere.

> Zope bere v uvahu, ze stromova databaze neni vsespasitelna a na nektere
> veci je vyhodnejsi relacni. Proc by tam asi primo v zakladnim vybaveni
> byly taky docela povedene ZSQL metody?
> To ze mate nekolik tisic objektu ve folderu, svedci o spatne navrzenm
> systemu. Popremyslejte, jestli by nebylo lepsi mit ta data v relacni DB.

Ja vim, ze muzu mit data v sql. Ale prave proto jsem sel po zope, abych
se tomu *mohl* vyhnout. Predstavte si tu paradicku, pristupovat na
datove objekty primo metodama, zadne select-update-porad-dokola. Anebo
polymorfismus - co takhle e-shop, ve kterem mate pro ruzne typy zbozi
ruzne tridy s ruznymi vlastnostmi a implementaci metod, to by bylo to
prave "Object Publishing". Takhle kdyz si vymyslim novy typ objektu,
ktery ma data v sql, musim resit rozsireni struktury tabulky nebo rovnou
to ukladat do jine. Ale zodb je vhodna prave tak akorat na ulozeni
aplikacnich objektu - skriptu atd. Kdyz tam budete sypat data, budete
muset resit jejich "rozfolderovani" do nejakeho stromu, jinak to zope
casem prestane zvladat. A zacne vam vadit, ze se drzi index cele zodb v
pameti. Sice existuje moznost storage zodb v Berkeley db, index objektu
to ale stale bude tahat do pameti.

> API jsou OK, ale musite si k nim najit cestu :o)

:)

> Dokumentace je katastrofa. Hodne veci hledam stylm google nebo fulltext
> pres zdrojaky, proste o nich neni v doc ani Ň.

presne tak

> Python je skvely, jen jsem jeste nemel cas se jej poradne naucit a
> nektere veci se mi hur chapaly nebot jsem prece jen odrostlejsi a
> objektove programovani v me dobe mladi jeste neexistovalo (muj posledni
> tabulkou prekladu instrukci v ruce).

No ja uz jsem taky stary pes (skoro tak stary jako unix sam), z toho si
nic nedelejte :) (a ta skola je dalkove a spis kvuli toho, ze kdyz ji
dneska nemate, daji vam polovicni plat)

Michal Samek