Samoopravne kody

Václav Ovsík vaclav.ovsik na i.cz
Pondělí Srpen 16 17:24:55 CEST 2004

On Mon, Aug 16, 2004 at 04:18:35PM +0200, Ing. Pavel PaJaSoft Janoušek wrote:
> 	A víte, že do dnes mám CD z roku 1996, které je bez problému
> čitelné? (a další kvantum z 1997 atd.) Pravda, nikdy jsem na penězích za
> médium nešetřil (a taky se k nim nechovám jak čuně!) a i dnes mne stojí
> medium před 10 Kč...

No vsak ja jsem na tom podobne. Ty stary CD jsou v pohode. Ovsem doba se
meni a dneska se optimalizuji naklady. Jestli ty CD dneska vydrzi to co
ty 8 let zpet, to si netroufam odhadnout.

Myslel jsem si, ze kdyz budu pouzivat Verbatim, ze budu v pohode. Ovsem
zjistil jsem, ze Philips prehravadlu MP3 nejak nechutnaji a Panasonicu
S35 DVD playeru taky ne, tak jsem zacal resit co misto toho.
Ostatne Verbatim mel uz taky aferku s vadnou serii (nejak jim ty media
oxidovaly ze stran).

Zjistil jsem ze media za 7Kc tyhle potvory zkousnou uplne bez problemu.

No a pak - myslite si, ze obecne plati: "Je to drazsi tak je to lepsi!" ?

Ja ted skoncil u toho, ze palim na media dvou ruznych znacek. Jedno je
jenom levnej spindl, kterej strkam do cakeboxu. Jinak kupuju po deseti
krabicku nejakych snad "lepsich"? CD.

Z tech nekolika desitek kusu jsem zatim nemel problem s zadnym mediem
(palidlo Teac CDW-552). Dokonce bych rekl, ze s temi levnejsimi jeste
mene (prazdne Imation mi jednou vypalovacka nenazrala, podruhe se uz
chytla, Verbatimy - viz to s tema audio hardwarama.)
Ale je fakt, ze spis zalezi na tom, kdo vyrabel (nanasel) barvivo nez na
potisku.

Je to uz asi offtopic...

> 	Třeba byste se měl poohlédnout po skutečných výrobcích optickým
> záznamových nosičů a ne lidech, kteří si myslí, že na tom vydělaj
> majlant jen tím, že koupí technologii, levnou prac. sílu a balík je
> doma... - ono do dneška každé CD i DVD medium nese jaxi informaci o tom,
> jaké barvivo bylo použito a kdo jej vyrobil/asembloval...

Viz vyse.

> 	Pořád si myslím, ze když vypálím dvojmo, trojmo a solidně se
> chovám (pokud budu puntičkář, vše budu mít v caddynách (pamatujete je?)
> - to však nedělám ani já) k médiu, tak mne to přijde na zlomek bezpečné
> páskové technologie... (random access taky není k zahození)

Ja se nepru, ostatne to take tak delam.

Ja jsem proste jenom chtel naznacit, ze zvysovat redundanci na CD, kde
je jiz pomerne dost velka by mohl byt neproduktivni. Nemam to spocteny,
ale jestlize je na CD redundace treba 35%, tak pridanim dalsich 10% uz
tak moc bezpecnosti neziskam... Spise je bezpecnejsi to rozprostrit na
ruzna media. Kdyz bude postizena nejaka vetsi plocha na tom CD (treba
zoxiduje ze stran apod.) Tak sahnu po tom jinem, kde je snad slusna
pravdepodobnost, ze zrovna tam to bude ok. (V neposledni rade se to
medium muze v mechanice roztrhnout nebo ho muze nejak poskrabat apod.)

> PS: Někde jsem četl poměrně solidní rozbor, že dneska má větší výdrž
> zápis na DVD+RW než DVD+R... nebývalo tomu u CD-RW přesně opačně?

Ja nevim, nekde jsem to take zachytil. Myslim, ze to plati i o prvnich
prepisech CD-RW. CD-RW Verbatim (no ono ani jinych vyrobcu moc neni) se
mi pomerne osvedcili. CD-RW Verbatim mi zraly i ty MP3 prehravace,
pritom CD-R Verbatim blbly (ostatne je to i jiny vyrobce barviva).

Hmm, ale to uz jsou fakt takove dohady spise subjektivni. Uz k tomu fakt
nemam nic zajimaveho co rict.
--
Zito