server s intel woodruff - jak RAID?

Středa Leden 14 22:48:33 CET 2004

On Tue, 13 Jan 2004, Petr Stehlik wrote:

> ATA RAID
> S-ATA RAID
> SCSI RAID

Jeste si tam muzete pridat Fibre Channel. Tedy je to uplne jina vahova a
cenova kategorie, ale da se na tom bez velke namahy postavit pole se
zdvojenym radicem, takze v pripade vypadku jednoho radice to ani
nepoznate.

> Plati u vsech trech moznosti pravidlo, ze data z RAIDovanych disku lze
> ziskat pouze pomoci stejneho radice? Nebo ma nektera moznost (treba
> SCSI?) standardizovany zpusob rozdelovani dat v RAID poli, takze je
> mozne i s jinym radicem data ziskat?

To by mne docela zajimalo. Ale rekl bych, ze pokud v tom neni zaroven
zamontovany nejaky LVM, tak asi neni prilis prostoru pro kreativitu.
Zpusobu, jak udelat mirroring, stripping, nebo pocitat paritu asi moc
neni. Akorat muze byt problem, jak zjistit, ktery konkretni zpusob je
pouzity. (SCSI ma samozrejme tu vyhodu, ze lze disky vyndat z pole,
nasazet i pri poctu vetsim nez malem na jednu ksandu u non-RAID radice,
a prohlednout si je.)

Ovsem mozna je spravny pristup proste na vyrobce vznest dotaz: bude
v pripade umrti radice data mozno rekonstruovat bez toho, abych musel
mit k dispozici radic nahradni?

> Neptam se do vetru, vybiram ted novy server, a napr. u Siemense je S-ATA
> RAID _vyrazne_ levnejsi nez SCSI.

Znate tu poucku o levnych vecech, ne? ;)

On Wed, 14 Jan 2004, Pavel Janoušek wrote:

> 	Ktere vlastnosti u SCSI jsou pro Vas _vyrazne_ lepsi a u SATA
> chybi, ze mate tak jednoznacny zaver?

Vyzralost a s tim souvisejici podpora ruznych typu zarizeni. Schopnost
propojeni jineho nez point-to-point. Schopnost provozu nad jinou
"linkovou" vrstvou (treba FC, IP -- tedy iSCSI atd).

> Mimochodem, zrejme jste nezaznamenal konvergenci SCSI a SATA v podobe
> S-SCSI, dle ohlasu to mozna bude ten kral, kdyz se dva perou...

Myslite Serial Attached SCSI?

On Wed, 14 Jan 2004, Pavel Janoušek wrote:

> 	Ne nedal a taky ho nedavam na HW RAID, provedme zakladni vypocet
> - kolik stoji druhy nebo vykonejsi procesor? Stoji desitky tisic, aby
> to dnes bylo relevantni pro instalaci HW RAIDu za zhruba 20.000,- Kc?

HW RAID ma obvykle vetsi mnozstvi kanalu, ktere mohou pracovat paralelne.
Tedy ty lepsi to tak maji, nevim jak ty za 20 kKc. :)

(Tedy nez nekdo vytahne, ze SATA ma vlastne na kazdy disk zvlastni kanal
od prirody: fyzicke rozhrani nemusi byt totez jako I/O kanal...viz hub
vs. switch.)

> Uzke hrdlo je dnes vesmes PCI. Nevim proc, mozna jsem uplne blbej a
> delam stejne chyby, ale kdyz jsem si subjektivne otestoval propustnost
> disku pres Adaptec 29160 a IDE pri UDMA/100, tak u me vyhralo IDE.

Jedna vec je, jestli jste ten Adaptec dal do 64-bitoveho slotu (on lze
vrazit i do 32-bitoveho...tedy aspon pokud neni konektor na jistem miste
moc tlusty), ale samozrejme to funguje pomalu.

Druha vec je, ze SCSI disky obvykle tolik nevynikaji v rychlosti
sekvencniho pristupu, ale velmi rychle to dozenou, jak se zacne trochu
seekovat.

On Wed, 14 Jan 2004, Petr Vejsada wrote:

> Mam Adaptec AIC-7899, disky v raid-5 + 1 hotspare.[...] Pochopitelne,
> kdyby tento radic umrel a uz jsem jiny nesehnal (tedy, mam 2 takove
> stroje), nejspis mam po datech.

Problem s Adaptecovym zarizenim jsme resili jednou. Odesel nam jeden stary
radic. K nasemu prekvapeni byl jeste v zaruce. Poslali jsme ten porouchany
kus do US a oni nam obratem zpatky poslali *ten samy typ*. Samozrejme to
nebylo ze dne na den, ale behem par dni to bylo vyrizene.

> Nehlede na to, ze nemohu zjistit, co se v tom poli deje. Pravda,
> nepouzivam utility od vyrobce,

To bude ten problem. Tedy ona je otazka, jestli by byla potreba specialni
utilita pro vyrobce, protoze mezi standardizovanymi SCSI prikazy jsou
urcite uz i nejake na podobne veci, ale nejaka zvlastni utilita by asi
byla potreba.

> ani drivery.

Pokud by byl potreba nejaky zvlastni driver, tak by patrilo nekomu rozbit
drzku, protoze pro komunikaci by mely postacovat std. mechanismy
(napr. sg).