Free software a používání non-free programů (Was: Re: Rozhovor nekolika lam...)

Pavel Janík Pavel na Janik.cz
Neděle Leden 25 21:22:21 CET 2004

   From: "Martin Kysela" <bugtraq na centrum.cz>
   Date: Sun, 25 Jan 2004 21:46:24 +0100

   > Pred casem jsem jednoho cloveka, ktereho povazuju za velmi kvalitniho
   > profesionala a odbornika, oslovil v souvislosti s jednim chystanym
   > projektem.  Kdyz mi - bez znalosti jakychkoliv dalsich okolnosti,
   > duvodu a pozadi - odpovedel neco v tom smyslu, ze kdyz pouzivam
   > Outlook, tak se se mnou nebude vubec bavit a at jdu nekam, mel jsem
   > chut ho zastrelit, rozkrajet, upalit a vysypat do Vltavy.

Ten člověk to jistě nenapsal tak, jak to tady píšete. Pokud je to opravdový
profesionál. Jistě se věnoval pouze a jen tomu konkrétnímu faktu, na který
jste se tázat a už vůbec nenapsal nic v tom smyslu, že se s vámi nebude
bavit a ať jdete někam. Ostatně i tento dopis je toho důkazem.

Nicméně, protože jsem to byl zřejmě já, dovolte abych to více objasnil
(jinak samozřejmě souhlasím se zveřejněním veškeré korespondence, na toto
téma...). Pokud se se mnou někdo chce bavit o podpoře free softwaru
a organizování různých aktivit v tomto směru, napíše mi, že si váží
Richarda Stallmana a jeho myšlenek, že má prakticky stejné myšlenky jako on
a napíše to z Microsoft Outlooku, jaký si o něm mohu udělat názor?

Zřejmě jste vůbec nepochopil podstatu hnutí free software a jeho
myšlenek. Také mi to dlouho trvalo a nestydím se to přiznat...

Jedno staré přísloví říká "Koho chléb jíš, toho píseň zpívej". V tomto
případě to opravdu platí.

   > Bohuzel ne vzdy je mozne pouzivat svobodny software a pokud to nekdo
   > nedokaze prijmout a smahem cloveka odsoudi jako "windowsaka", aniz by
   > ho zajimalo neco dalsiho, povazuji ho za pokrytce.

Richard Stallman napsal v článku
http://www.gnu.org/philosophy/use-free-software.html (zveřejněno i např. na
http://www.linuxworld.com/story/38613.htm):

   But if our goal is freedom, that changes everything. Users cannot be
   free while using a non-free program. To free the citizens of cyberspace,
   we have to replace those non-free programs, not accept them. They are
   not contributions to our community, they are temptations to settle for
   continuing non-freedom.

Pokud byste se tedy řídil jeho radou, jistě byste se alespoň snažil
používat jiný program pro svou korespondenci. Program, který je free
softwarem a je možné jej používat i na Microsoft Windows, když tento systém
není možné opustit (ani to už není "omluva" - před chvílí někdo v LKML
oznámil http://www.colinux.org/).

Možná je to pokrytectví z nějakého pohledu. Z mého pohledu je to pouze
zásadovost, cílevědomost.

Možná, že po přečtení dalších článků ze stránek GNU projektu (zejména
http://www.gnu.org/philosophy/philosophy.html) a po jejich opětovném
přečtení a pochopení, budete mít stejný, nebo alespoň podobný názor jako
já.
--
Pavel Janík

... they keep asking "Can Emacs do this?" but the corrent question is "How
can I make Emacs to do this?"
                  -- Someone on /.