Zalohovaci software - testovanie

Michal Kubecek mike na mk-sys.cz
Pátek Červenec 23 17:51:20 CEST 2004

On Fri, Jul 23, 2004 at 05:21:39PM +0200, Chlopcik Ales wrote:

> 	Pokud databaze bezi (treba i SingelFile), tak zapisuje do ruznych
> oblasti souboru. Vsem je nam jasne, ze mezi dvema zapisy musi uplynout
> nenulova doba. To, ze jedina transakce vyvola vice nez jeden zapis do
> soubou asi obhajovat nemusim.
> 	Pokud pouziju systemove prostredky, pak ctu jednotlive soubory
> sekvencne.
> 	Pokud takto zalohuju soubory bezici baze, pak se muze stat, ze nez ja
> se doklepu k nejakemu mistu, tak mezitim mi jadro baze (SRDB) zmeni data
> jak v casti, kterou uz mam zazalohovanou, tak v casti, ke ktere teprve
> [...]

A právě z tohoto popisu vyplývá i to, co jsem se snažil naznačit hned ve
svém úvodním příspěvku, který celou tuto větev rozpoutal. Protože
zanesení jedné transakce znamená větší počet různých diskových operací,
není problém jen v tom, že klasický zálohovací software zpracovává
soubor(y) postupně. Protože i kdyby byl filesystém+zálohovač schopen
udělat okamžitý snapshot, může se s ním stejně trefit do okamžiku mezi
ty dva zápisy. A pak dostane nekonzistentní mezistav.

Jediné, co by mohlo v tomto případě pomoci, by byla realizace jakési
analogie transakcí na úrovni filesystému, tedy něčeho jako start(),
commit() a rollback() ve vztahu k filesystému. Přiznám se, že nevím,
jestli vůbec nějaké OS a filesystémy něco takového nabízejí. Ale jsem si
jistý, že to není standardní součást běžných systémů.

							  Michal Kubeček