Re: V distribuci to není

Petr Koval pk na nux.at
Čtvrtek Listopad 25 03:37:27 CET 2004

Michal Kubecek wrote:

> [...]
> závěru, že je pak její rozsah celkem odpovídající ceně. Nesouhlasím
> ale s názorem, že
> taková podpora je k ničemu. Nejsem totiž zastánce názoru, který tu
> někteří propagátoři Gentoo jako Jediné Správné Cesty (TM) mlčky
> považují za naprostou samozřejmost: že totiž správný postup, jak se
> má začátečník naučit pracovat s Linuxem, je začít instalací, pak
> nakonfigurovat systém
> a nakonec se teprve zabývat takovými podružnostmi, jako je používání
> shellu, správa souborů (a hlavní rozdíly mezi linuxovými a
> windowsovými filesystémy) a správa procesů.

nechci to rozvadet, jen upresnit
ja mel na mysli ne jenom ten support jako obchodni zalezitost
nybrz podporu v podobe uz existujicich dokumentu (informaci)
a taky ruznych sw oprav vpodobe patchu

oboji se straci s dosazitelnosti, jakmile se objevi dalsi nove verze
te same distribuce (to mi pripada jak windows 95 updates apod.)

> [...]
> pracovat s shellem, číst manuálové stránky a info dokumentaci,
> pochopit, co jsou uživatelé a skupiny, jak funguje filesystém, jak
> fungují přístupová práva, co jou to procesy a jak s nimi zacházet,
> atd. Pak je možné postoupit k složitějším věcem, jako je konfigurace
> služeb a
> systému samotného, konfigurace zavaděče apod. Jinak totiž sklouznete
> k tomu, že začátečník bude podle magické knihy opisovat kouzelné
> formule, ale stejně nebude mít nejmenší tušení, co vlastně dělá.
> Nemám rád klišé, ale dům se nestaví od střechy.

ano a ne

videl si nazory kolem
ze ne kazdy ma naladu se neco ucit nybrz to chce hned
jedno jak, pouzit, a to je prave ta smula

tim ted nemyslim jaky prostredek (jake distro apod.)

o to vetsi smula, kdyz nekdo bez nejdrive se tim dukladne zabyvat
uz dela obchodni cinnost a obbuje sve zakazniky
a oni mu to jeste i zerou (s prominutim za vyrazy ale je tomu tak)

> A právě při tom mém přístupu (který považuji za vhodnější) je
> užitečné, pokud uživatel dostane, pokud možno bezbolestně, funkční
> systém, na
> kterém se může začít učit. Za těch půl roku už o něm bude vědět víc a
> instalační podporu potřebovat nebude. Bude totiž schopen využívat
> dokumentaci, vyhledávat na webu, bude vědět, co vlastně potřebuje a
> co
> má hledat.

presne v tomhle ohledu je jednoznacne debian ta volba cislo 1

i kdyz se prvni krucky daji delat skvele v mdk (ci winlinux?)

> [...]
> jsem byl jen prostým uživatelem. Díky tomu jsem při instalaci měl už
> základní povědomí, jak některé věci fungují, ale i tak to nebylo
> vůbec
> jednoduché. Možná jsem naivní, ale věřím, že při takovém přístupu by
> ubylo v diskusních listech i webových fórech dotazů, ze kterých mi
> běhá mráz po zádech. Dotazů, ze kterých je zjevné, že naprostý
> začátečník se snaží zprovoznit něco, na co jsou potřeba poměrně
> hluboké znalosti, a že na výsledku jeho snažení závisí fungování
> firmy o desítkách či stovkách zaměstnanců.

tim si mi ted pripomel ty strasne draha skoleni pro unixove systemy
ktere se nikde verejne nevyucovaly pouze kdyz ti to nejaka firma
co te zamestnavala byla ochotna financovat

> [...]
> řadě on sám, jeho dispozice a vůle a chuť se učit. V druhé řadě je to
> dostupnost informačních zdrojů. Takové faktory, jako je v tomto
> případě volba distribuce, jsou celkem podružné - pokud by se
> samozřejmě nejednalo o distribuci, která by byla natolik nepraktická,
> že by ho odradila hned
> na začátku. Proto tvrdím, že kdo má vůli a chuť Linuxu porozumět,
> dokáže to stejně dobře s Mandrakem, Red Hatem či SuSE, jako s
> Debianem, Gentoo nebo Slackwarem. Kdo si chce jen používat GIMP či
> Firefox a klikat na ikony v KDE, toho k porozumění systému nedonutí

pravda

na to staci klidne knoppix s live cedecka

ja v te cele diskusi co se pod tim minulym topicem obehrala
bohuzel postradal tu vseobecnou objektivitu
to bylo jak na trhu kde kazdy prodava
a jeho je to nejlepsi a kupte u nas ... a jo nedivejte se co ma ten
druhy

ja sem dost (mozna provokativne) napsal hned pod tazajiciho se
ve smyslu jsme-li ochotni mluvit tu v kole konecne k tomu tematu
jako napr. co jaka distribuce z pohledu uzivatelu ma za vyhody ci
nevyhody
anizby se tu navzajem vseci postekovali

no nic nepovedlo se mi to
neda se nic delat
a pri tom sem se mohl i ja sam dozvedet plno novych veci
co ani ja sam nevim

petr