Debian backports

Jan Marek jmarek na jcu.cz
Středa Září 22 15:14:40 CEST 2004

Dd,

On Wed, Sep 22, 2004 at 05:20:48AM +0200, Milan Keršláger wrote:

> Pouzivat unstable/testing je nesmysl, protoze prijdete o bezpecnostni
> updaty. To same plati i o jinych podobnych meziverzich.

Alespon u unstable toto neni pravda, protoze bezpecnostni updaty
jsou prece delany tvurci SW a zde obvykle byva vlastne zabaleny
aktualni (a tedy uz opraveny) SW. Nevim presne, jak to je
v testing, ale tise predpokladam, ze pokud se jedna
o bezpecnostni update, pak je bude backportovan, nebo tam jde
primo balicek z unstable...

> ...a pak se nechat kvuli side-efektum sefem nakopat do zadku...
>
> Kdy uz konecne rozum prosakne skrz nabozenstvi a mistni apostolove
> pochopi, ze ani ta jejich (TM) distribuce nema sama "nej" a ma take
> evidentni problemy?

Jake evidentni problemy?

To, ze neni komercni? To, ze neni certifikovan pro nejake
"enterprise" databaze nebo pro jiny enterprise SW?

Debian ma IMHO jinou filozofii: zatimco RH, Mandrake, SuSE
a dalsi podobne distribuce udelaji to, ze daji dokupy SW,
_zmrazi_ tento "snapshot" a pak to predhodi lidem ve forme
DVD/CD/obrazu disku apod. a security updaty delaji tak, ze se
snazi, aby ten ktery program byl zkompilovan do toho konkretniho
snapshotu, Debian to dela tak, ze tento zpusob existuje pouze
u stable distribuce, v pripade testing nebo unstable se jedna
o vicemene den ze dne se tvorici distribuci. A toto mi vyhovuje
a proto ho pouzivam. Ac to vypada divoce, tak problemu se zde
vyskytuje (alespon z meho hlediska) minimum. Ale diky tomu taky
asi nikdy nebude mit tu certifikaci, protoze zadny tzv. seriozni
vyrobce SW(tm) si nelajzne certifikovat neco, co se mu furt meni
pod rukama.

A ze mam dalsi volbu pouzit stable+backports, jine zdroje pro
baliky apod.? Pokud dobre vyberu poskytovatele balicku (napr.
backports jsou podle me duveryhodny poskytovatel), pak to vse
funguje k me plne spokojenosti a perfektni funkcnosti.

Napr. na svem pocitaci v praci nebo i doma mam nainstalovany
unstable. Skoro denne ho updatuju a pokud se vyskytnou nejake
drsnejsi prechody (rekneme napr. samba 2.2 -> samba 3.0), dotahnu
konfiguraci v dobe, kdy tento prechod nastane. Malokdy se stane,
aby nastalo vice vyznamnejsich zmen behem jednoho dne.

Zatimco kdyz delam u jakekoliv jine distribuce update z v. 9.1 ->
9.3, musim resit vsechny vetsi zmeny naraz, navic pokud
mozno v co nejkratsim casovem useku, mozna i za cenu delsi
odstavky serveru (kvuli instalaci prislusneho jadra napr. kvuli
devfs apod.). U Debianu si jadro upgraduju dle potreby
(nevyuzivam distribucni jadro) a behem upgradu odstavuju pouze
sluzby a to na dobu nezbytne nutnou (vetsinou v radu max. 5-ti
minut), cehoz si uzivatele skoro ani nevsimnou. Pouze v pripade
vetsich upgradu sluzbu odstavuju na delsi dobu, ale zase se vejdu
do cca 10-ti az 15-ti minut.

Takze tak.

Nikdy bych se neodvazoval kritizovat jinou distribuci a tvrdit,
ze ma evidentni problemy, kdybych ji neprovozoval. Ale zase je
pravda, ze kdybych videl, ze ma mnou provozovana distribuce
evidentni problemy, tak by dlouho mnou provozovana nebyla :-)).

(Mirna vsuvka: a tedy poukazem na evidentni problemy tvrdite, ze
uzivatele distribuce, ve ktere se tyto problemy vyskytuji, jsou
dusevne menecenni, kdyz si jich nevsimli. To muze vest ke dvema
vecem: bud se ten dotycny ohradi protoze ho neprimo oznacujete za
ehm ehm, nebo prejde na Vami tlacenou distribuci. Ale negativni
reklama podle me neni to prave orechove...)

A co se tyce nabozenstvi: nevsiml jsem si, ze bych zde pouzil
nejake argumenty zavanejici fanatismem nebo nabozenstvim: proste
to tak vidim. A Debian nikomu necpu a cpat nebudu: snad ma kazdy
svuj rozum a umi se rozhodnout. Samozrejme na druhe strane si
ponechavam pravo poukazovat na jeho vyhody. To ale (doufam) neni
fanatismus nebo nabozenstvi, ne?

Ja netvrdim, ze se v Debianu nenajde chybicka. Na druhe strane si
nejsem zcela jist tim, ze v RH (nebo Fedore) se chybicka nenajde
tez a doufam, ze to uznate.

>                         Milan Kerslager

Zdravi
Honza Marek