technicky dotaz na GPL kicenci - ako to teda je

Petr Vileta stoupa na practisoft.cz
Sobota Únor 26 04:19:45 CET 2005

>    Obcas me fascinuje paranoidni snaha tvurcu HW mit uzavreny kod
> ovladace. Jsou snad prodejci ovladacu nebo HW? Docela ale chapu tu
Oni jsou prodejci obojiho. Mnohdy lepsi driver na stejnem HW dokaze zazraky.
A pokud znate praktiky pri vyrobe HW, ze to dela Taiwanska garazova firma
pro 10 renomovanych firem a pouze na stejny tistak se stejnymi soucastkami
lepi jednou Philips, podruhe Yamaha, potreti Sony, tak prave a jen ty
drivery to rozlisi.

> paranoiu u tvurcu grafickych karet, kdy system "rychleji, rychleji a
> jeste rychleji" vedl k tomu, ze cast kodu ovladace je urcena pro
>    opravdu chyb v HW. Co vas vede k uzavreni kodu ovladace?
Napriklad to (neni to muj pripad), ze vyrobce takoveho voltmetru pouzival
12bitovy A/D prevodnik, ale pomoci jednoducheho pridaneho obvodu byl schopen
merit 13-bitove hodnoty. Kdyby zverejnil svuj driver, tak konkurence bez
reverse ingeneeringu 4 vrstveho tistaku na tu fintu prijde :o)

>    Krome toho, ovladac pro digitalni voltmetr bude nejspise tak
> trivialni, ze:
>
> a) vetsinu z nej bude tvorit nejspise znovuuzity skeleton pro PCI
> zarizeni b) jeho dekodovani s pomoci reverzniho inzenyrstvi bude
> nenarocne
Jasne, jenze jde i o zaruku. Napriklad z nejakeho duvodu bude nutne
minimalni cas mezi snimanim hodnot rekneme 20 mikrosekund. Kdyz zverejnim
driver, tak si ho zakaznik upravi, snizi tuto hodnotu na 10 mikrosec a bude
reklamovat udajnou malou presnost mereni. Nebo se mu povede nejaky obvod
prehrat a znicit. Ano mam to navrzene na 20mikSec a tomu odpovida pasivni
chladic za 20 Kc. Kdyz to navrhnu na 10mikSec, bude chladic stat 30Kc,
pripadne bude muset byt aktivni chladic za 90Kc a zrejme i naddimenzovane
dalsi soucastky. Mozna tam budu muset dodelat tepelnou pojistku. To znamena
ji navrhnout a odzkouset, to znamena znicit par vyrobenych kusu pri
pokusech. Kdyz budu vyrabet 20-50 kusu mesicne (drobny podnikatel), tak je
pro mne samozrejme nejvyhodnejsi close source driver a nizka cena HW. No a
pokud to jinak nepujde, pak zapomenout na Linux. A jsme zpatky u toho, ze
komunita bude nadavat "on to vyrabi jen pro widle".

>    Takze, v dusledku, jdete pouze proti svym zakaznikum, kterym
> komplikujete situaci.
Viz vyse. Ja jim to usnadnuji a zlevnuji. Kup co nabizim za levnou cenu a
nevrtej do toho, nebo si vrtej, ale nereklamuj nebo si poradne priplat.

> P.S.: Mam takovy cim dal jasnejsi pocit, ze Linux cim dal vice nejen
> uzivatelu, ale i tvurcu uziva jen proto, ze je zadarmo a chteji se na
> nem sami napakovat... Pojem Open Source jim nejak v podstate unika. To
> neni narazka na tazatele, ale spise na cely thread.
Vetsina firem, jejichz HW ma podporu Linuxu se moc nepakuje a dela to spis
proto, ze se domnivaji, ze Linux uz neni mozne proste ignorovat.
--
Petr

Na mail uvedeny v headeru zpravy nema cenu nic posilat, konci to v PR* :-)
Odpovidejte na petr na practisoft cz