technicky dotaz na GPL kicenci - ako to teda je

Petr Vileta stoupa na practisoft.cz
Sobota Únor 26 16:56:38 CET 2005

>   No ale zase to bude ciste, a nevadi mi to. Pan Puobis z Elnecu taky
>   nema driver pro Linux, protoze by mu to prineslo pry moc problemu.
>   Tak od nej jiz nic nekupuju, a on proda cca o polovinu mene nez by
>   mohl. Asi mu nevadi, a je to jeho vec. pokud se najde konkurent,
>   ktery bude pod Linuxem behat, presedlam.
>
>   Nevim co resis, IMHO si na tom zalozil zivnost a ted vydis, ze jen
>   vyuzivat cizi praci neni dovoleno.
Ja nic takoveho nevyrabim a tudiz na tom zivnost zalozenou nemam, ale znam
par takovych. Nejde o vyuzivani cizi prace, jde o pouzivani cizi prace. Kdyz
nekdo vyrabi potahy na autosedacky tak take zneuziva prace vyrobcu aut?

Prekvapuje me, ze muzu napsat closed driver pro Windows a zadnou licenci tim
neporusim. Na webu M$ si najdu jak s jadrem nebo GUI Windows komunikovat
(jake volat sluzby a s jakymi parametry) a pak napriklad v Borland C++ (tedy
zase ne M$) napisu driver a muzu ho dodavat se svym HW. Je to ciste, nic
neporusuji. Kdyz mam dobrou vuli a chci svuj HW zpristupnit i linuxove
komunite, tak to najednou nelze a jsem nucen zverejnit svuj kod. Jakym
pravem po me komunita pozaduje zverejneni meho kodu, me dusevni cinnosti?
Nehlede na to, ze ve vetsine pripadu bude 90% toho zdrojaku driveru pro
Windows i Linux stejna a bude se to lisit pouze volanim ruznych externich
funkci kernelu nebo externich knihoven. Ze by se zde uplatnovalo starodavne
pravidlo "pro dobrotu na zebrotu"?
Vrattme se k memu prikladu. Uvadel jsem PCI pridavnou kartu do PC -
voltmetr. Tam skutecne nemuze byt reci o zneuzivani linuxu jako zdarma OS
pro provoz nejakeho black-boxu. Je to pridavna karta a vyrobce ma zajem, aby
to bylo OS nezavisle a mohl to pouzit kazdy, kdo ma v PC PCI sbernici.

P.S. Porad se pohybujeme jen v teoreticke rovine. Ja skutecne HW nevyrabim a
dokonce se ucastnim na dvou GPL projektech jako programator.
--
Petr

Na mail uvedeny v headeru zpravy nema cenu nic posilat, konci to v PR* :-)
Odpovidejte na petr na practisoft cz