technicky dotaz na GPL kicenci - ako to teda je

Ing. Pavel PaJaSoft Janoušek PaJaSoft na FoNet.Cz
Pondělí Únor 28 08:52:38 CET 2005

Marcel Kolaja <mailto:mkolaja na chello.cz> wrote:
> Jakým právem? Asi nějakým autorským nebo jako se to jmenuje, IANAL.

	Sorry, ale koukám, že úvahy se stáčí zcela někam jinam. Tady nejde o
to použít odvozenou práci z Linuxu, tady jde o PORTaci nějakého SW, který
byl vytvořen zcela jinými prostředky, než které spadají pod GNU GPL licenci,
a s GNU GPL nemá nic společného. Pakliže jako výrobce chci provést PORT
svého SW na Linux, tak dle debaty výší vyplývá zatím zcela jednoznačně odkaz
výrobci v tomto smyslu - chcete-li port na Linux nemáte jinou možnost než
otevřít karty = vydat svůj SW, který jste sice v Linuxu (či dle idei GNU
GPL) ani jako odvozené dílo nevytvořil, ale chcete ho pod Linuxem běhat
(PORTovat) a tak ho musíte dát v otevřené formě k dispozici.

	Jsem zvědav jak se zachovají (resp. to moc dobře tuším) výrobci v
okamžiku, kdy tvrzení směřující tímto směrem se ukáží jako pravdivá (já o
nich nejsem zcela přesvědčen, ale jsem ochoten připustit, že z uváděných
důvodů mají pravdu) a výrobci se budou moci podřídit... a Linux se zase
vrátí tam odkud přišel... (a většina z nás zůstane bez (současné) práce...
checht).

	Takže zároveň odpověď pro kolegu Viletu - jako jediné čisté řešení
vidím v tom, že si vezmete jiný překladač, seženete někoho, kdo má přístup k
nějakému komerčnímu UNIXu (např. SCO Unix), vše přeložíte (bohužel pokud to
bude příliš závislé na syscallech nebo HW, máte skoro určitě smůlu) na jiné
platformě a zákazníkům zveřejníte postup, jak přes emulaci ABI např. SCO
Unixu to budou provozovat v Linuxu... z debaty nevidím jiné východisko za
předpokladu, že své dílo, které není odvozené od GNU GPL (což jak patrno
rozhodně nebude, už jen s ohledem na formu jeho vzniku) nechcete těmto
pravidlům podřídit.

> žebrotu". Ať výrobce hardware ovladač pro Linux klidně nedělá, když
> nechce. Pokud ale

	Jenže výrobce s GNU GPL nechce mít nic společného, ale chce rozšířit
svůj businness... GNU GPL mluvila vždy o odvozeném díle nikoli o prospěchu
platformy... a přiznám se, že jsem ochoten připustit, že můžete mít pravdu,
že je to v souladu s duchem fanatičnosti RMS, ale taky doufám, že co
nejdříve se tento výklad donese sluchu výrobních firem...

	A když už jsme u toho... - kdy už konečně požádáte IBM aby otevřela
Lotus Domino? Tento SW taky vznikl zcela prokazatelně jinak, ale pro svůj
port na Linux potřebuje "Linux" a tedy software od GNU GPL odvozený... to
jako IBM díky masivní podpoře v jiných segmentech je tolerována tato
protiprávní jednání, které naznačujete?

	Mám pocit, že tady něco silně nehraje a jedna strana musí žít zcela
v omylu...