technicky dotaz na GPL kicenci - ako to teda je

Pondělí Únor 28 12:26:42 CET 2005

On Mon, 28 Feb 2005, Ing. Pavel PaJaSoft Janoušek wrote:

> 	Neříkejte mi, že licence, případně kernel licence rozlišuje v jakém
> paměťovém "kontextu" (myšleno z hlediska licence, nikoli práv apod.)
> aplikace běží... [...] - dobrý chaos...:-(

Puvodne jsem myslel, ze na pravnicke fakulte titul "inzenyr" neudeluji.
I kdyz ekonomove ho vlastne taky dostavaji...a to by mohlo celou vec
vysvetlovat. ;)

Dosti osobnich invektiv.

Pokud svuj kod vytvorite tak, aby pasoval do jineho kodu, ktery je pod
GPL, pak jste ve vaznem podezreni, ze jste vytvoril odvozene dilo a ze
se na Vas bude vztahovat prislusne ustanoveni GPL o odvozenych dilech.

Tohoto podezreni se spolehlive zbavite pouze v pripade, ze s kodem
pod GPL komunikujete pres nejake rozhrani, u ktereho je evidentni, ze
slouzi pro komunikaci v zasade nezavislych programu, ktere mohou existovat
i jeden bez druheho (v pripade jaderneho ABI je to trochu mlhave,
protoze lze na jedne strane namitat, ze userlandovy program bez jadra
fungovat nebude, na druhe strane lze argumentovat, ze linuxove jadro
neni jedine, ktere toto ABI poskytuje, v kazdem pripade je tato
nejasnost definitivne vyresena poznamkou v jadernem COPYING, ktera zde
jiz byla propirana).

To, zda se inkriminovane kusy kodu nachazeji ve stejnem pametovem prostoru
nebo ne, je dobre orientacni pravidlo ("rule of the thumb"), ale nemusi to
platit absolutne.

Jestlize vytvorite nejaky kus kodu, ktery se bude strkat do linuxoveho
jadra, tak takove rozhrani nemate. Bez ohledu na to, jakym zpusobem tam
ten kod strcite. Vase jedina sance je mezi jadro a Vas proprietarni kod
strcit neco, co bude tyto dve casti dostatecne izolovat a to nejlepe tak,
aby bylo mozno veskere myslitelne zmeny v jadre, jeho datovych strukturach
(aspon tech, co nejsou soucasti userlandoveho ABI) a internich rozhranich
bylo mozno zachytit v te izolacni vrstve. Izolacni kod samozrejme musi
uvolnit za podminek kompatibilnich s GPL.

Ovsem i tak davam prednost tem, co davaji kompletni zdrojaky svych driveru
k dispozici, protoze se aspon dozvime, jaka jsou to (ne)jsou prasatka.

I kdyz mozna existuje dost velka korelace mezi neochotou dat zdrojaky
driveru a vyskytem nejakych zprasenosti ci jinych neprijemnych prekvapeni
v prislusnem hardwaru (viz napr. Adaptec a drivery pro HostRAID
vs. ostatni drivery).