technicky dotaz na GPL kicenci - ako to teda je

Petr Stehlik pstehlik na sophics.cz
Pondělí Únor 28 14:17:34 CET 2005

Ing. Pavel PaJaSoft Janoušek píše v Po 28. 02. 2005 v 13:37 +0100:

> 	Jenže kolega Vileta měl přesně opačný problém... - chtěl dodržet
> všechna práva zůčastněných stran, nikomu nic oprávněného neodepřít a
> ponechat si to, co považuje za své rodinné stříbro

tak to zkusme uzavrit s tim, ze budto napise open-source wrapper pod
dual-licenci, ktery mu umozni propojit obecne napsany closed-source
binary-only ovladac rodinneho stribra s GPL kernelem - a pak bude muset
pravidelne updatovat ten wrapper a neustale resit problemy zpusobene
zmenami pri vyvoji kernelu, pricemz uzivatele toho stribra nebudou mit
nikdy zaruku, ze pri dalsim upgrade linuxu jim to jeste pojede. Anebo se
proste rozhodne cely ovladac vydat pod GPL s tim, ze vydelavat bude jen
na vyrobe a prodeji HW a obsluzneho SW, pripadne customizaci atd. A cely
zivot bude spat s neprijemnym pocitem, ze nekdo muze z driveru pochopit,
jak funguje ten HW a "obslehnout" ho, cimz mu ze stribra udela bronz
nebo mozna jeste min.

Vyhody a nevyhody obeho uz tu byly nekolikrat do podrobna popsane. Ja,
jako optimista, bych treba cekal, ze mi nekdy nekdo posle patch se slovy
"hele, tady ti posilam opravu toho tveho driveru, ted to ze stribra dela
rovnou zlato". Pesimista (nebo mozna zivotni realista) uz ceka prvni
kousky poskozeneho HW na reklamaci a premysli, jak dokazat, ze za to
mohl spatne upraveny driver...

Petr