ruchy a praskání při nahrávání audia v Linuxu - prosím o vaše zkušenosti

Ctirad Fertr phanatic na volny.cz
Úterý Červenec 5 14:35:46 CEST 2005


Dne pondělí 04 července 2005 21:31 Jaroslav Lukesh napsal(a):
> > Poloprofi a profi karty (i kdy když kde je dneska ta hranice, když už i
> > do lowendu se začíná dávat Envy24 čipset) právě nemají větší buffery.
> > Větší buffery znamenají akorát větší latenci a cílem je naopak mít
> > latenci co nejmenší.
>
> Alealeale, tohle jsou moderni bludy. Latenci je mozno dopredne korigovat a
> soft ktery to neumi neni hoden pouzivani. 

Člověče, zamyslete se. Když zmáčknu klávesu nebo otočím kontrollerem, tak se 
mi musí ozvat zvuk hned a ne až za půl vteřiny ! Jak tohle chcete softwarově 
korigovat ? 

> Profesionalove karty nepouzivaji 
> jako softwarove efektove procesory (medialni masaz a amaterismus),

Ona hlavně naprostá většina profesinálních karet žádný efektový procesor 
neobsahuje, takže se těžko může používat i kdyby média masírovaly od rána do 
večera. A naopak existují specielní efektové karty (PCI karta, na které je 
jedno nebo několik DSP), které se používají docela hojně. 
 
> Efekty jsou samostatne krabice ve stojanu bokem a  
> ridi se pres MIDI (no, dneska uz kdecim).

A o VST už jste slyšel ? Tenhle výhradně softwarový způsob processingu totiž 
už pár let jednoznačně převažuje nad externími "krabicemi" a právě tady se 
používá korekce latence o které jste mluvil na začátku.  Ovšem to nemá nic 
společného s latencí karty, ale s latencí toho VST pluginu jako takového, kde 
v závislosti na druhu toho processingu vždy dojde k nějakému zpoždění a to je 
třeba korigovat. Je totiž nepřípustné, aby se při nasazení efektu na nějakou 
stopu rozejela rytmika. 

> V dobe kdy nebylo nic vetsiho nez 486-33 jsem si zkousel 4/8 kanalove
> nahravaci studio s ISA kartami a dokonce to umelo softwarove delat realtime
> efekty (tj. pri prehravani to efektovalo stopy). 

Zajisté to neběželo v preemptivním multitaskingu a práce s kartou musela být 
na hodně lowlevelové úrovni. Jinak by si to ani neškrtlo. To, že tam byly 
nějaké buffery si možná myslíte Vy a dost možná, že tam skutečně byly, ale 
jako keš pro data jdoucí z a na disk a nikoliv na audiodata určená pro 
zvukovku. 

> > Ono hlavně nejde ani tak o rozhraní a kartu jako takovou, ale o OS, aby
> > dokázal kartu obsloužit třeba každé dvě ms a přitom se nikdy "nezapomněl"
> > s nějakým jiným procesem.
>
> Neni to pravda, opet jen blud, podivejte se jak maji vyresenou
> synchronizaci treba v obycejnem cakewalku a to je pro wokna, kde 10ms,
> zadna mira. Zvukovka klidne at ma mego bufferu, soft se s tim musi umet
> vyrovnat.

Prosím Vás, radši už nic nepište. Vždyť jste úplně mimo mísu. 

> Asi mame kazdy jinou predstavu o tom co je profesionalni zvukovka a co
> marketingem nalestene lizatko. 

Jistě. Hned po obědě jdu do studia všem vysvětlit, že to celá ta léta dělají 
blbě a ať vyhodí svoje RMEčka a jsou shátět skutečnou zvukovku s obrovskými 
buffery. Tenhle mail jim ale radši ukoazovat nebudu, mohli by dostat infarkt. 

> Tohle z Envy: 24-bit / 96kHz analog to 
> digital converters with 100 dB dynamic range and 64x oversampling
>  (Data relates to technical specifications of the converters) nehrozi abych
> ji povazoval za profi zvukovku, to je opravdu jen lepsi lowend, ktery misto
> 7 bitu ma sumitko, kde radeji si nechali pro sebe, kolik sumu pridaji
> vstupni obvody. A ani se nepochlubili radem SD prevodniku...

Já vážně nevím, jestli se mám smát nebo brečet.  Ráčil jste si vůbec všimnout, 
že Envy24 není kompletní zvukovka, ale jenom čipset ? Abych z toho měl 
zvukovku, musím k tomu teprve připojit nějaké převodníky a další bižuterii 
okolo. Možná Vás překvapí, že nejméně tak ve třech čtvrtinách profesionálních 
karet do PCI je právě tenhle čipset. Zbytek výrobců používá buď vlastní 
naprogramovaná FPGAčka nebo 563xx od motoroly, což je trošku jiná cenová a 
především kanon na vrabce. 

Ctirad

PS. řekněte, že jste si dělal celou dobu srandu.



   








Další informace o konferenci Linux