ruchy a praskání při nahrávání audia v Linuxu - prosím o vaše zkušenosti

Ctirad Fertr phanatic na volny.cz
Středa Červenec 6 12:53:12 CEST 2005

Dne úterý 05 července 2005 22:07 Jaroslav Lukesh napsal(a):
> Když zmáčknu klávesu nebo ohýbám kontrolér, tak zvuk reaguje ihned neboť
> leze z racku vedle a ne z x86 pecky, která ho vydá až kdy se jí zachce.

Laskavě neodbíhejte od tématu. Holedbal jste se, že honba za co nejnižší
latencí je blbost a mediální masáž, takže to buď dokažte nebo uznejte, že
nemáte pravdu.

> Jinak profi zvukovky (dle mého gusta) jsem si nějaké před pár lety osahal,
> a kupodivu byly nabité DSPčkami a syntezátory, takže člověk opravdu

Před lety měly DSPčka na zvukovkách svůj smysl, protože tehdejší CPU tak
akorát stíhaly překreslovat GUI a honit data na disk a zpátky. Dnešní CPU
mají tak obrovský výpočetní výkon, že se vyplatí používat je přímo. Dává to
obrovské možnosti z hlediska portability (nejste závislý na konkrétní kartě,
dokonce ani na konkrétní platformě OS), felexibility (když to nestíhá,
koupíte si rychlejší a nebo další CPU) a další možnosti, jako je právě třeba
korekce latence.

> Tyto tedy beru na milost, ikdyž na ovládání je to děsběshrůza. Možná jsem
> zpátečník, ale je to v podstatě srovnatelná obsluha, jakobyste ten mixák v
> reálu ovládal nosem.

No jistě, na těch prťavých displejích s rozlišením 50x20 pixelů a pěti
tlačítky z nichž každé má 20 funkcí se dělá opravdu královsky :/

> slyšel, viděl, zkusil a považuji to za ony navoněné lízátka.

Váš názor. Sice absurdní, ale vymlouvat Vám to nebudu.

> Chtel ybch vidět, jak by to fungovalo, kdyby tan ty mohutné buffery nebyly.
> ISA sběrnice, 12 kanálů...

Fungovalo by to výborně, stejně jako to fungovalo výborně na Atari blahé
paměti. 68030 na 16MHz, 4MB RAM a Cubase audio se 16 stopama digitálního zvuku
na tom svištěla jako vítr. Ona ta aplikace holt tehdy běžela v privilegovaném
režimu, pověsila si kritické rutiny přímo na přerušení od zvukového
subsystému a SCSI a nic se jí do toho nepletlo, protože nebyl preemptivní
multitasking.

Žádné "mohutné buffery" tam nebyly ani omylem, protože by to prostě s nimi
bylo nepoužitelné.  Opakuji: potřebujte,aby to reagovalo hned a ne za chvíli,
až to proteče nějakým bufferem.

> Možná nemám moderní názory na tuto problematiku, jsem těžce poznamenán
> krabicemi, kde každá dělala něco, dělala to dobře a bez zaváhání;

Jinými slovy měly nízkou latenci.

> Už vidím, jak vy a jim podobní, zapínáte notebook s xpčkama (pardon,
> linuxem), čekáte než se probere do použitelného stavu, myší naťukáte noty a
> kontrolér ohýbáte v realtime snad ocasem od myši.

Ne, já si šáhnu do stajanu pro kytaru.
Nicméně když potřebuju něco smíchat a zmástrovat, tak k tomu potřebuju DAW.

> Ať si to vaši známí ve studiu dělají jak chtějí, jen jsem přesvědčen o
> omezování vlastního tvůrčího potenciálu při umělecké práci na PC. A to se
> vám snažím celou tu dobu vlastně říct.

Ne, nesnažíte. Jenom odbíháte od tématu. Téma bylo latence zvukových karet.

> Použije-li profík zvukovku na něco
> jného než magneťák, musí řešit a věnovat se X dalším věcem, které v
> podstatě se získáním výsledku nemají nic společného, jen odvádí pozornost.

Takže vy opět tvrdíte, že všechna studia to vlastně dělají blbě (kromě pár
světových rarit, kde počítač nepoužívají) ?

> Dobrá, uznávám, čip je tedy dle vaší korekce lepší kategorie (neříkám že
> profi)

Proboha nemlžte. Ten čipset můžete klidně kombinovat s převodníkama v ceně
několik tisíc USD.

> úplně profi zařízení bych považoval takové ty 19" krabice co od nich vede
> do pecky (neříkám že nutně x86, na tohle přeci jen preferuji MACky) tlustý
> drát či scsi. U nich mě nic neomezuje.

Pro Vaší informaci. Ten "tlustý drát" vede obyčejně do hostitelské PCI karty,
kde je nezřídka použit právě čipset Envy24. Nebo je to normální firewire.
SCSI ani omylem.

> Jen tak mimochodem, opravdu si myslíte, že ty 19" "krabice" co považuji za
> profi zvukovky, mají buffer jen pár (desítek/stovek) bajtů?

Samozřejmě že ano. Jinak by to bylo nepoužitelné.

> Tedy ten že je to jen lepší magneťák, nic víc.

Na ten "lepší magneťák" potřebujete právě co nejnižší letenci, jinak
nenahrajete ani nejzákladnější playback.

Ctirad