OT: SI a jednotky datoveho objemu

Miroslav BENES miroslav.benes na zdas.cz
Čtvrtek Červen 16 07:21:36 CEST 2005

> Možná se pletu, ale pokud si vzpomínám na úvodní kursy práce s
> počítačem, které jsem absolvoval v době počítačů PC XT, tak nám tam
> tvrdili, že byte je množství dat, které se dá najednou přenést po
> sběrnici, tedy dnes (tj. tehdy), v době osmibitových počítačů, 8 bitů.
> Sice tehdy už nastupovaly 16-bitové stroje, ale vztah 1B=8b už byl tak
> zažit, že se u něj zůstalo. Zpětně pak usuzuji, že než se objevily
> 8-bitové sběrnice, byl byte menší.

A by se v tom nedělal hokej a aby se dodržela tradice, začal Intel
vyrábět 16-ti bitový procesor s 8-mi bitovou sběrnicí (8088), že.

Rozhodující byly dva údaje :
"slovo" (word) == šířka čísla, které lze zpracovat najednou. V dobách,
kdy byl matematický koprocesor podivín dumající o hlubinách vesmíru a
zpracovávající sem tam nějaké čísilko co mu prošlo pod rukama, se tím
rozuměla šířka ALU

"slabika" (byte) == šířka čísla, které se dá jako nejmenší jednotka
naadresovat v paměti. Vzhledem k tomu, že se počátcích PC přebíraly
periferní obvody z osmibiťáků (8251/8253/8255/8257/8259 apod), byla tomu
uzpůsobena i datová sběrnice. A dokonce i u "plnokrevného"
šestnástibiťáka 8086 se daly adresovat i liché buňky (ale stálo to 2x
víc času).

Později když se sběrnice skutečně rozšířily a adresovalo se po 16/32b
se ale u této honoty už zůstalo - a to čistě z marketingových důvodů.
Těžko by se zdůvodňovalo zákazníkům, že nový model 80386DX má paměť s
kapacitou "1 Mega" slabik, jeho předchůdce 80386SX má "2 Mega" slabik a
přitom je to totéž (teda po našom 4 MB - pardon, 4 MiB)