DVD-RAM a UDF

Miroslav BENES miroslav.benes na zdas.cz
Pátek Březen 4 10:05:52 CET 2005

Přeji krásný den !

Prosím o nakopnutí, protože jsem asi postižen slepotou.

HW: DVD s podporou DVD-RAM (IDE - jako /dev/hdd, /dev/dvd je linnk na
/dev/hdd)
SW: RH9, kernel 2.4.18 (zdrojáky od RH, ale mírně přenastavený a
zkompilovaný)

Před časem jsem zkoušel jak se linux vypořádá s podporou DVD-RAM.
Protože se mi nechtělo nic hledat v dokumentaci, vložil jsme čisté
médium a rovnou jsem zadal :

mkfs.ext2 /dev/dvd

Kupodivu to prošlo bez námitek a takto naformátované médium šlo připojit
a používat.

Teď bych ale rád používat DVD-RAM z woken i z linuxu. Nainstaloval jsem
si tedy do Woken ovladač pro DVD-RAM, médium jsem naformátoval (z
možností FAT a UDF jsem zvolil UDF) a vyzkoušel - ve Woknech funguje.

Když se ale přepnu do linuxu, začnou se dít (pro mě) podivné věci :

Pokus č. 1
----------
$ mount /mnt/dvd
mount: chybný typ ss, chybný přepínač, chybný superblok na /dev/dvd
       nebo příliš mnoho připojených systémů souborů

Zázanm ve fstab :
/dev/dvd /mnt/dvd auto user,noauto,iocharset=iso8859-2,codepage=852 0 0
(pšu to z hlavy ale všechno podstatné tam IMHO je).

Vypadá to tedy, že s volba "auto" nerozpozná systém UDF.

Pokus č. 2
----------
$ sudo mount -t udf /dev/dvd /mnt/dvd
mount: chybný typ ss, chybný přepínač, chybný superblok na /dev/dvd
       nebo příliš mnoho připojených systémů souborů

Tohle vypadá jako by v jádře úplně chyběla podpora pro UDF. To j ale
divné, protože UDF je IMHO "nativní" formát i pro lisovaná DVD s filmy
(popravte mě prosím jestli se pletu) a ty se dají používat bez problémů.

Pokus č. 3
----------
Do fstab přidávám :
/dev/dvd /mnt/dvdram udf noauto, user, iocharset...

$ mount /mnt/dvdram
mount: chybný typ ss, chybný přepínač, chybný superblok na /dev/dvd
       nebo příliš mnoho připojených systémů souborů

Takže ani takto se nedá vnutit UDF.

Pokus č. 4
----------
$ sudo mount /dev/dvd /mnt/dvd

Pokud nezadám typ, mount proběhne bez řečí. Soubory jsou normálně vidět,
mají práva 777 a uid a gid je -1. Přitom podle /etc/mtab je zařízení dvd
připojeno jako UDF ! Je v tom nějaká logika ?

BTW nepříjemné je, že se po přijení (podle bodu 4) nedají zapisovat
soubory s diakritikou v názvu - mc hlásí že je jméno souboru příliš
dlouhé (10 znaků). Přitom bez diakritiky uloží i mnohem delší ..

Jakký je tedy nejlepší způsob pro používaní DVD-RAM z obou systémů
(linux x Wokna) ?

a) ext2
 + funguje bez problémů (linux)
 - data nedostupná z Woken

b) FAT
 + asi by fungoval v obou systémech
 - při zápisech kdekoliv na médiu se bude pořát ošoupávat začátek (FAT
tabulky)
 - omezení na jeden soubor max. 2 GiB

c) UDF
 + asi ten nejsprávnější standard pro tento typ média
 - z linuxu se nedá pracovat se s doubory s diakritikou (?)
 - připojování se musí v linuxu dělat ručně (?)

Předem děkuji za jakékoliv rady a zkušenosti.

Mirosav BENEŠ
System administrator
ŽĎAS a.s.