5.1 zvuk (=?iso-8859-2?q?del=B9=ED?=)

Jaroslav Lukesh lukesh na seznam.cz
Sobota Březen 5 23:40:15 CET 2005

Dne sobota, 5. března 2005 21:13 jste napsal(a):

> Pokud vím tak MP3 není 5.1 zvuk MP3 je obyčejné stereo :-)

Možná chce surround dekodér - mám pocit, že by šel celkem jednoduše spáchat
obyčejným SOXem, dolby surround je totiž jen pitomá nálepka, principiálně je
to pseudokvadrofonie někdy z počátku 50. let. Jediné co mají "patentované",
je jejich kompandér DolbyB s pozměněným nastavením v zadním kanále (který je
ovšem nasteven tak, jako  by tam opravdu ani nebyl, prostě ten signál
prakticky nijak neovlivňuje, jen mírně zesílí, čímž roztáhne stereobázi,
sekundární efekt omezeného rozsahu  100-7000Hz udělá slabý odvar "3D", takže
se lidem taková nahrávka více líbí i bez dekodéru).. A tento paskvil,
obsahující již v té době desítky let známé a používané věci, prosím se
jmenuje vznostně Dolby Surround! Vždyť jsou to jen prachsprostí podvodníci!

S mp3 je navíc další problém co se týče pseudokvadrofonie, a to ten, že je
potřeba jej mít enkódovaný výhradně s joint-stereo framy, kterýžto jako
jediný režim zachovává plně fázové posuvy mezi kanály. Těmito fázovými posuvy
je totiž určena přesná poloha zvuku na ploše.

U LAME enkodéru to provedete jednoduše pomocí parametru "-m f". Pokud vím, tak
žádný jiný enkodér toto nepodporuje (vyjma těch, které jsou deriváty LAME,
např. gogo-n-coda).

Jo a jak vypadá nejjednodušší pseudokvadrofonní, pardon, dolby surround
dekodér?

Se třemi repro (2 stereo, 1 zadní všesměrový umístěný napříč): 2 dráty

Se 4 repro (2 stereo, 2 zadní normální): 3 dráty, oba v "anti"sérii, plusama
od sebe, třeba takto: http://sound.westhost.com/project18.htm

Zásluhy se připisují nějakému Haflerovi z počátku 70. let, ale i on jen
kopíroval v té době již dávno v Evropě komerčně používaná zapojení
(superstereo, pseudokvadro,...) a sklízel zcela nezaslouženou slávu na
americkém kontinentě. Dokonce toto zapojení zadních beden najdete i na
mnohých výrobcích komunistické Tesly ze 70. let, u německých grundigů to měli
už v 60. letech. Holt němci byli na zvuk vždycky machři, vždyť už za Hitlera
se nahrávaly koncerty tak, že naprosto bez jakékoli úpravy snesou dnešní
rozmazlené posluchačské nároky! Kupodivu se tyto nahrávky dodnes přepisují na
CD a velmi draze prodávají. To jsem ale lehce odbočil...

Dokonce k takovému dekodéru není potřeba zesilovač, repráky se zapojují na
živé výstupy tím jedním drátem co od každého z nich plandá osamoceně. Mírně
se zvedne zatížení zesilovače, ale není to nijak kritické, dobře navržené to
zvládnou a šmejdy si smrt zaslouží.

A na ten pátý kanál zapomeňte, ten je jenom pro srandu králíkům, klidně to
namíchejte jen jako 4-kanál, budete ty efekty vnímat daleko lépe (tedy pokud
to ty bedny zvládnou). Je totiž veliký a kupodivu úspěšný kec to, že člověk
nevnímá směr u hlubokých tónů. Vnímá. Zajděte si do nějaké katedrály či velmi
velkého kostela na mši a uslyšíte, jak píšťaly nejhlubších tónů hrají z té či
oné strany. Je to totiž velmi účelová polopravda - člověk nevnímá směr pouze
u setrvalých hlubokých tónů bez přechodových dějů a s velmi pomalým náběhem
amplitudy. Podobě (ba úplně stejně) je to s frekvenčně-amplitudovou
charakteristikou ucha, takže nechápu použití "fyziologické" regulace
hlasitosti, taky je to jenom reklamní masáž.

Nahrávání je velmi jednoduché, postačuje k tomu M-S stereomikrofon, který má
vhodně zapojené 2 různě směrové systémy. Neživá hudba je složitější, tam
nastupuje drahá elektronika (znám však i levné analogové řešení, vždyť jak by
se to dělalo v těch 60. letech když nebyly DSP, byť se to velmi draze
prodávalo?).

A důležitá poznámka na závěr - všechny bedny, znovu opakuji, všechny bedny,
ještě jednou pro jistotu - všechny bedny, u jakékoliv kvadrofonní soustavy
musí mít bezpodmínečně nutně shodné amplitudové i fázové charakteristiky,
jinak nedostanete nikdy přesně to co bylo nahráno. Navíc je extrémně důležitá
poloha posluchače (byť reklamní materiály hovoří o opaku, aby neznalí a slabí
se nechali zviklat), stačí se o 2-3cm pohnout a je virtuální prostor doslova
rozbitý (byť poměrně efektně znějící).

Asi na toto téma budu muset udělat web, midiklub/techinfo kde to žilo už léta
nepremáva, tak to už ani google nenajde, škoda.

--

                        Jaroslav Lukesh
  This e-mail can not contain any viruses because I use Linux