Rotace obrazku se zvetsenim rozliseni

Miroslav Maiksnar ml na mixi.cz
Úterý Březen 15 02:04:49 CET 2005

On Monday 14 March 2005 10:07, Jan Kasprzak wrote:
>  Co teda napriklad zvetsit obrazek o celociselny faktor
> (treba 16x nebo 256x; bezztratove), pak orotovat (bezztratove)
> a zmensit zpet.

To mi prijde pri zpracovavani ~70MB souboru tak trochu pametove narocne ;o)
Ale jinak to je jeden ze zpusobu jak tento algoritmus uspesne pouzit.

> [...]
>
> RG
> GB
>
> A tedy barvy obsahuji 25, 50 a 25% (maximalne!) plochy jednoho pixelu.
> Pokud si chcete hrat na to, ze na na digitalnim fotaku uvidite uplne
> spravne svislou caru 1 pixel sirokou (nebo dokonce ze svislou caru ktera
> Vam na fotce zrovna vysla 1 pixel siroka, uvidite stejne i na dalsi fotce),
> tak to neni pravda ani nahodou. Cili pak nema cenu se vubec zabyvat nejakym
> aliasingem na urovni jednotlivych pixelu pri rotaci - fotak stejne na
> urovni jednotlivych pixelu nepracuje tak presne jak si myslite.

Pochopil jsem z te posledni vety spravne, ze nema cenu pouzivat pro digitalni
fotografii zadne pokrocile algoritmy pro zpracovani obrazu, protoze digitalni
fotoaparaty zpracovavaji obraz tak mizerne, ze veskera dalsi ztrata kvality
pri zpracovani je zanedbatelna? ;o)

Jinak dekuji za prednasku, jsem si vsech techto veci vedom. 1px sirokou caru
jsem uvedl pouze jako ukazkovy priklad, na kterem je dobre videt jakym
zpusobem vyse uvedeny algoritmus degraduje kvalitu obrazu. Rozhodne si
nedelam iluze ze fotka ctvereckovaneho papiru bude vypadat stejne jako mrizka
nakreslena v gimpu ;o) Skutecny problem, ktery tady vznika je naruseni
vzhledu vetsiny hran, ktere jsou jiz antialiasovane od fotaku a takovymto
"zprehazenim pixelu" vzniknou na nekterych mistech (nejvice na delsich
hranach, ktere jsou pred nebo po rotaci temer vodorovne nebo svisle)
viditelne artefakty. Pri zminovanem tisku na vetsi formaty to uz je docela
videt.

Zaverem se omlouvam, jestli jsem se Vas osobne nejak dotkl kritikou Vami
navrhovaneho algoritmu, opravdu jsem to nemel v umyslu. Me osobne pro tento
konkretni ucel neprijde prilis vhodny, ale jestli Vam ano, nemam v umyslu
branit Vam v jeho pouzivani. V zadnem pripade nesnizuji jeho vyznam pro jine
ucely. Pripadnou dalsi debatu na toto tema bych radeji vyresil v soukromi
abychom zbytecne nezatezovali konferenci dalsim OT.

Diky
Mixi