OT: dva clanky o linuxovem zeleze

Janek Wagner jan.wagner na quick.cz
Pátek Březen 25 10:41:58 CET 2005

Diskuse k OT se dostala mimo hlavni tema - linuxove zelezo pro skoly,
nezda se Vam?!

Milan Keršláger napsal(a):

> S notebookem pracuji od roku 1992. Vystridal jsem jich uz hromadu a

Ja taky od jara 1992, byl to Samsung 386SX 25 MHz/2-4MB RAM/78 MB HDD s
Win 3.1 CZ. Byl v "profesionalnim" provozu jeste po roce 1997, kdy jsem
ho prodal memu ucetnimu poradci.

> dovolim si tvrdit, ze na mizerne dimenzovanem stroji se neda seriozne
> pracovat. Leda tak ve Wordu a to jeste s malymi dokumenty. Na Excel
> zapomente, protoze pri vetsim mnozstvi dat, vzorcu a grafu to taky
> nefunguje. Natoz pak vzajemne propojeni. A jestli na mizernem HW chcete
> Linux s OpenOffice, tak to se rovnou potrham smichy.

Pokud se nemylim, jde o notebooky pro skoly, kde nejde o to ucit nekoho
pracovat s Excelem nebo Wordem nebo OO.org, ale principy prace s
tabulkovym kalkulatorem ci textovym procesorem, dale s informacemi jako
takovymi, tedy pracovat predevsim s Internetem... A pokud jste clanek
skutecne cetl, tak se na notebooku pracovat i s vyukovymi programy,
ktere v moderni  podobe vetsinou pracuji s prohlizecem (a casto uz
on-line). Ten mizerne dimenzovany stroj bude s velkou pravdepodobnosti
mit parametry v okamziku vyroby koncem roku 2006 (to usuzuji z dnesniho
stavu a urcite subjektivne optimisticke prognozy, vyplyvajici z 30lete
zkusenosti v branzi):

- system-on-chip 1 GHz (at uz pokracovatele x86 AMD Geode
http://www.amd.com/us-en/ConnectivitySolutions/ProductInformation/0,,50_2330_9863,00.html
nebo MIPS32 AMD Alchemy)
http://www.amd.com/us-en/ConnectivitySolutions/ProductInformation/0,,50_2330_6625,00.html
- RAM 128-256MB
- ROM 128-256MB
- flash 512MB-1GB
- Wi-fi

Takze jste IMHO zcela mimo misu. Co na takoveto konfiguraci pro skolu
duleziteho zaci ci ucitele nespusti?!

> Krome toho pro rozumnou kompatibilitu potrebujete stale jeste Office a
> tim padem Win XP. Takze potrebujete i _dost_ pameti.

Ve skole kompatibilitu tohoto typu urcite nepotrebujete.

> Vubec se mi nelibi kalkulace ceny. To musi byt nejaky podvod. 20 LCD 15"
> displeju bude i pri _velmi_ priznive cene (neznackove) stat 20*5, tj.
> 100 tisic. Ctyri masiny od HP za 150 tisic (zbytek na sit a instalaci
> ucebny) se mi nezdaji. Zejmena kdyz tam musi byt pameti pro 4
> pracoviste, a dve dualheadove graficke karty a k tomu jeste trileta
> zaruka se servisem na miste. Takovy server budete mit za ty prachy od HP
> jen jeden a to kdovi jestli.

Jde o oficialni cenu vychazejici z nabidky HP. Nejde o server, ale o
high-end PC HP, kde jsou navic tri PCI nVidia grafiky, a pro tyto stroje
i LCD displaye dava HP skutecne triletou zaruku, u PC on-site.

> Jeste vic se mi nelibi kalkulace v pripade jednotlivych PC, protoze je
> tam zapocitana licence za Windows a Office, coz u reseni HP neni (a neni
> pravda, ze by se Mandrake nedal na jednotliva PC pouzit).

Jde o porovnani tzv. "bezneho majoritniho" reseni, ktere proszujete
prave Vy a linuxove ponekud nezvykle alternativy.

> Tim padem je to spise marketingovy blabol.

Napodobne ;-)

Janek Wagner

ICQ 208039570
IRC discussion irc.freenode.net #edunix-cz