Rychly mail client alebo linux nie je pomaly

Peter Surda shurdeek na routehat.org
Pátek Květen 20 14:11:19 CEST 2005

Cauko ludia,

pred nejakym casom som napisal svoje presvedcenie, ze linux je dizajnovany na
optimalne vyuzitie zdrojov. Niekto na to odpovedal, ze to uz isty cas neplati.
Zistil som, ze linux ozaj rychly je, len treba vediet, ako na to.

Dlhsi cas som hladal optimalny mail client, ktory by vedel to, co od neho
pozadujem a nebol pomaly. Maily mam v maildir-och, dokopy okolo 2GB, ~350
mailboxov a ~410.000 mailov, a su ulozene na nie prilis rychlom servri (PII/400,
128MB RAM). Potrebujem ich mat pristupne zovsade, teda bud web alebo text (cez
ssh). Okrem toho nerad prilis klikam :-)).

Pouzival som hlavne mutt, ale ten ma bugovu podporu imapu (obcas zrusi spojenie,
straca maily a dava ich do zlych mailboxov a pokial sa heavy neopatchuje tak je
aj pomaly), a bohuzial nikto sa to nesnazi opravit a mne sa to zda prilis
zlozite.

Vsetky skusane webove maily boli na h****. Otvorenie maiboxu s rocnym archivom
linux.cz vacsinou trvalo dlhsie ako timeout na beh skriptu (o spotrebovanej
pamati pomlcim) a pochopitelne sa to dialo pri kazdom kliknuti na dalsiu spravu.
Najdenie novych sprav v ca 15 folderoch trvalo tiez hrooozne dlho.

No tak som si naprogramoval vlastny webmail. Este nie je hotovy ale uz vie
hlavne veci co od neho pozadujem. Hlavnym sposobom optimalizacie bolo pouzitie
mysql ako cache a nakoniec pouzitie FastCGI namiesto normalneho CGI. Teraz
trvaju skoro vsetky operacie pod sekundu, vacsinou vyrazne (tj hned po kliku).
Jedine, co vyzera byt pomalsie je stale praca s velkymi mailboxami, co u mna je
viacmenej linux.cz :-). Ale aj to sa vyrazne zlepsilo: 2005.lists.linux-cz ma u
mna 8125 mejlov a loadnutie trva pod 3 sekundy. Najvacsi, 2002.lists.linux-cz ma
~38000 mejlov a loadnutie trva ~10 sekund. Dufam, ze sa mi aj toto este podari
zlepsit.

Hlavne funkcie som prepojil na accesskeys (napr. Alt-N skoci na nasledujucu novu
spravu atd), teda nemusim moc klikat.

V kazdom pripade, uz som dost spokojny a k inemu mail clientu sa uz asi
nevratim.

Poucenie pre vsetkych: linux, MySQL ani maildir pomale NIE SU, prave naopak. Ked
je nieco pomale, treba vynadat programatorovi aplikacie a/alebo
administratorovi.

PS: ked tato sprava dojde zmrsena, stazujte sa ;-).

S pozdravom,
Peter